Berlingske Business

Lempelser i skattepligtsreglerne på vej

skatteskilt
Foto:

Flere tvivlsomme sager om udenlandsdanskeres skattepligt får SKAT til at overveje en lempelse af reglerne.

Med udspring i Helle Thorning Schmidts (S) mand Stephen Kinnocks og fotomodellen Camilla Vests skattesager vil SKAT udarbejde klarere og mere lempelige retningslinjer for, hvornår man skal betale skat i Danmark, skriver Jyllands-Posten.

Avisen er i besiddelse af udkastet til et såkaldt styresignal, som vil komme til at sætte rammerne, efter flere instanser frikendte Vest og Kinnock som skattepligtige i Danmark. De afgørelser vil komme til at ændre reglerne til det mere lempelige, så det blandt andet skal blive lovligt for udlandsdanskere at arbejde ti dage om året uden at være skattepligtige, såfremt de har en helårsbolig i Danmark. Styresignalet beskriver derudover også, under hvilke omstændigheder man må besvare telefonopkald og mails.

»Det er bedre end tidligere, men det flytter bare grænsen for usikkerheden. Folk kan heller ikke indrette sig efter disse regler,« siger skatteprofessor på Aarhus Universitet Aage Michelsen til Jyllands-Posten.

De nuværende skattepligtsregler har igennem længere tid været beskyldt for at være uigennemskuelige, men selvom det i det nye udkast er blevet bedre, mener Aage Michelsen altså stadig ikke, at de nye lempelser er helt gode nok, han bakkes op af skatteadvokat Torben Bagge.

»Det svarer til, at der stod i færdselsloven, at du skulle køre med behørig hastighed på motorvejen. Grænsen er meget uklar, og lander man på den forkerte side, kan man lynhurtigt blive involveret i en straffesag med alvorlige konsekvenser,« siger han.

Hvordan, det endelige styresignal kommer til at se ud, er endnu for tidligt at sige, da SKAT først skal finde en afklaring på den række høringssvar, de har modtaget.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen