Berlingske Business

Lego har milliarder til gode hos kunderne

Barbro Wickström - 20170310075
Lego har milliarder til gode hos kunderne. Langt hovedparten ender dog med at betale. (arkivfoto) Barbro Wickström

Stor global vækst betyder, at Lego har måttet sætte markant flere penge af til potentielt ubetalte regninger.

Danske Lego spreder sig over hele verden og er de seneste år vokset markant. Det kan ses tydeligt i mængden af regninger til kunder, der ikke havde betalt endnu. Det viser Legos regnskab for 2016.

Det fremgår, at Legos kunder - hovedsageligt legetøjsbutikker og detailkæder - ved årsskiftet manglede at svare regninger for 7,5 milliarder kroner ud af en omsætning på 37,9 milliarder kroner.

Det er en stigning på 777 millioner kroner i forhold til året før.

- Som konsekvens af Lego-gruppens globale vækst oplever selskabet en stigning i risikoen relateret til tilgodehavender. Det bliver reflekteret i en stigning i hensættelserne til dårlige udlån, skriver Lego i regnskabet.

LEGO-koncernens nye topchef Bali Padda.

Finansdirektør i Lego John Goodwin fortalte torsdag i forbindelse med regnskabet, at specielt julesalget har pumpet mængden af ubetalte regninger op.

Samlet havde Lego ved årets udgang afsat 373 millioner kroner til at dække eventuelle regninger, der aldrig bliver betalt.

Regninger for 395 millioner kroner var ubetalte ud over den frist, som kunderne har til at betale. Men det bekymrer ikke John Goodwin.

- Vi har ikke set en forværring i betalingsprofilen hos vores kunder. De er fortsat meget sunde. Det er noget, jeg har holdt skarpt øje med siden årsskiftet, og betalingerne kommer ind i en lind strøm, siger han.

Lego har da også meget få kunder, der ender med slet ikke at betale. I 2016 blev 19 millioner kroner opgivet.

Mens det var en stigning fra 12 millioner i 2015, er det en forsvindende lille del af omsætningen.

/ritzau/

Pix-LegoUK

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen