Berlingske Business

Lego-families pengetank vokser trods faldende Lego-omsætning

Topbillede
Lego-familiens pengetank voksede i 2017, selv om året bød på faldende omsætning i legetøjsgiganten. Foto:

Lego-familiens holdingselskab Kirkbi fik overskud på 12,7 milliarder kroner i 2017. Investeringsafkast steg.

Lego-familiens pengetank voksede i 2017, selv om året bød på faldende omsætning i legetøjsgiganten.

Kirkbi Koncernens resultat efter skat landede på 12,7 milliarder kroner i 2017 mod 13,3 milliarder i 2016, oplyser Kirkbi. Resultatet kommer på baggrund af faldende resultater i Lego, men samtidig voksende indtjening fra en række andre investeringer i Kirkbi.

»Resultatet er en lille smule lavere end i 2016, men vi anser det for tilfredsstillende,« siger administrerende direktør i Kirkbi Søren Thorup Sørensen.

Lego

»Det faldt, fordi Lego Koncernen havde lavere omsætning end året før og dermed også lavere resultat. Omvendt er det fortsat på et meget højt niveau. Og samtidig voksede afkastet fra vores investeringsaktiviteter fra tre milliarder i 2016 til fire milliarder i 2017.«

Kirkbi sidder på 75 procent af aktierne i Lego Group, hvorfra langt den største del af indtjeningen kommer. Men familieselskabet ejer samtidig aktier i selskaber som ISS, Nilfisk og Falck.

lego

Kirkbi er også aktionær i Merlin Entertainments, der driver forlystelsesparker i hele parken, herunder Legoland-parkerne. Kirkbi ejer knap 30 procent af Merlin.

Egenkapitalen i Kirkbi var 76,3 milliarder kroner ved udgangen af 2017 mod 66,4 milliarder kroner i 2016.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen