Berlingske Business

Ledighedstal ikke nødvendigvis tegn på bedring

Man skal passe på med at overfortolke faldet i antallet af nytilmeldte ledige i USA, skriver Handelsbanken i en kommentar. For intet er som det plejer at være.

Der var godt nyt til verdens aktiemarkeder fra USA, da tallet af nytilmeldte ledige for den forgangne uge blev offentliggjort torsdag eftermiddag dansk tid. De 522.000 nytilmeldte ledige, der blev meldt om, var nemlig lavere end analytikernes forventninger på 553.000.

Men det er ikke nødvendigvis et tegn på, at det amerikanske arbejdsmarked er i bedring, skriver Handelsbanken i en kommentar.

- Man skal dog passe på med at overfortolke tallene i retning af, at vi er begyndt at se en markant bedring på arbejdsmarkedet. Således er tallene, der korrigeres for sæsonudsving, kraftigt påvirkede af et brud med det normale sæsonmønster i antallet af nye ledige, skriver cheføkonom Jes Asmussen.

Det store fald i nye ledige i uge 28 er således påvirket af, at det af sæsonmæssige årsager traditionelt er en uge med mange nye ledige. Den tradition kan være ophævet af den aktuelle recessionsdrevne store ledighed, forklarer økonomen.

- Med ovennævnte in mente er der derfor også stor sandsynlighed for, at vi vil se en tilsvarende korrektion i den modgående retning i de kommende uger, så vi skal formentlig et par uger frem før end, at vi kan vurdere, om der egentlig er tale om nogen nævneværdig forbedring på arbejdsmarkedet, ud over den stabilisering på et svagt niveau, vi har set i de seneste stykke tid. Overordnet set tror vi fortsat på, at vi har lagt den værste panikstemning med hensyn til fyringer bag os, men derfra så at begynde at tro på, at vi står over for en snarlig stigning i beskæftigelsen, mener vi, er meget optimistisk, skriver Jes Asmussen.

Antallet af nytilmeldte ledige i uge 27 blev opjusteret til 569.000 fra oprindelig udmeldte 565.000.

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen