Berlingske Business

Ledighedskøen voksede med 300 i oktober

pix-lkedig
Overskrift
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at der ikke er kommet mange flere ledige den sidste måned.Ledighedsprocenten ligger på det laveste niveau i fire år.  Foto:
 

Der er ikke mange ændringer i antallet af ledige. Et tegn på at der fortsat er svag vækst i dansk økonomi.

Ledigheden fortsætter det samme niveau, som den har ligget på i flere måneder.

Der har kun været en lille stigning på 300 flere ledige fra september til oktober. Ledighedsprocenten er uændret og ligger fortsat på 5,7 pct. Den laveste ledighedsprocent, der har været de sidste fire år. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. 

»Dagens tal viser, at arbejdsmarkedet fortsat er skrøbeligt, den økonomiske vækst er endnu ikke stærk nok til at sikre en mere klar vending på arbejdsmarkedet«, siger Steen Bocian, der er cheføkonom i Danske Bank. 

Makroøkonom i Sydbank, Peter Bojsen Jakobsen, forklarer også dagens ledighedstal med den langsomme udvikling i væksten. 
 
»Dagens tal fra det danske arbejdsmarked slår fast, at væksten i dansk økonomi fortsat er for svag til for alvor at hive folk ud af ledighedskøen. Den seneste tid har nøgletalene fra dansk og international økonomi vist, at det meget omtalte stemningsskifte er yderst skrøbeligt, og meget peger derfor i retning af, at ledighedskøen først for alvor kommer på skrump, når vi rammer 2014«, siger han. 

Også Steen Bocian forventer, at man det kommende år vil se bedre tendenser på arbejdsmarkedet. 

»Meget tyder på, at væksten har bidt sig fast i Europa, og da vi samtidig i Danmark er kommet længere i den økonomiske tilpasning ovenpå krisen, så er der grund til at forvente stærkere økonomisk vækst«, siger han og uddyber, at Finansloven for 2014 er med til at understøtte beskæftigelsesudviklingen på den korte bane.



 


 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen