Berlingske Business

Ledigheden dykkede i sensommeren

Flere ledige på dagpenge kommer i arbejde RB PLUS Stejl Thornin
Foto:

Det økonomiske opsving har svært ved at komme op i omdrejninger, og beskæftigelsen steg kun en smule i tredje kvartal, mens ledighedskøen blev noget kortere.

Der var i tredje kvartal et svagt fald i den såkaldte AKU-ledighed, der er opgjort på baggrund af spørgeskemaer. Den sæsonkorrigerede AKU-ledighed var 3.000 lavere end kvartalet før. Dermed var der i tredje kvartal 180.000 ledige personer i alderen 15-64 år, hvilket svarer til 6,3 pct. af arbejdsstyrken, oplyser Danmarks Statistik onsdag.

Undersøgelsen viser også, at beskæftigelsen er steget med 1.000 i forhold til andet kvartal.

sygeplejersker

»Tredje kvartal var ikke en periode med høj fart på i dansk økonomi, hvor eksporten led under afmatningen i verdenshandlen. Alligevel så vi altså et lille fald i arbejdsløsheden. Det afspejler, at der underliggende stadig er liv i opsvinget, hjulpet af noget af et come-back til privatforbruget. Hvis fremgangen skal fortsætte er det nødvendigt, at der kommer lidt mere gang i Europas økonomi, men det er der så heldgivis også grund til at tro vil ske,« skriver privatøkonom Las Olsen fra Danske Bank i en kommentar til ledighedstallene.

Chefanalytiker Erik Bjørsted fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd finder ikke tallene prangende, men han påpeger, at de er baseret på en stikprøve.

26BUSPix-Jobcenter.jpg

»Dagens tal flugter på ingen måde med de pæne tal, som vi har set for lønmodtagerbeskæftigelsen, der er ’kongetallet’ for det danske arbejdsmarked. Der har dog været tegn på, at fremgangen på det danske arbejdsmarked godt kan bremse lidt op de kommende måneder, ligesom situationen i verden omkring os tegner usikker. Til gengæld er det private forbrug omsider begyndt at røre på sig,« lyder hans kommentar.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen