Berlingske Business

Ledighed falder i Japan - forbrug og inflation skuffer

JAPAN-ECONOMY/
Foto:

Den japanske ledighed faldt i oktober, men det gjorde både kerneinflationen og forbruget også. Det viser friske data fra myndighederne i Tokyo fredag.

Arbejdsløshed faldt til 3,1 pct. fra 3,4 pct. i september, mens analytikere havde forudset en uændret arbejdsløshed.

Til gengæld skuffer husholdningernes forbrug igen markant. Forbruget viser et fald på 2,4 pct. i oktober sammenlignet med samme måned sidste år. Analytikere havde ventet et uændret forbrug.

JAPAN-ECONOMY/BOJ

- Inflationen eksklusiv energi bør fortsat være moderat. Der tegner sig et større billede af, at den seneste afdæmpning i aktiviteten har efterladt en anselig mængde ledig kapacitet, der vil dæmpe prispresset i lang tid fremover, siger økonom Marcel Thieliant fra Capital Economics ifølge Bloomberg News.

Inflationen udviklede sig fortsat negativt. Priserne eksklusive friske fødevarer og energi (kerneinflationen) steg 0,7 pct. fra samme måned året før, hvor der var ventet en stigning på 0,8 pct. fra septembers 0,9 pct. forøgelse.

JAPAN-STOCKS

De samlede forbrugerpriser steg 0,3 pct. mod det ventede 0,2 pct., mens de eksklusiv fødevarer faldt 0,1 pct. som ventet.

Ses der på forbrugerpriserne i Tokyo-området, der er de første indikationer for november, er der tale om en stigning som ventet på 0,2 pct. sammenlignet med samme måned sidste år.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen