Berlingske Business

Lavt antal tvangsauktioner trods lille februarstigning

Flere boligejere gik fra hus og hjem i november
ARKIVFOTO. Foto:

Antallet af tvangsauktioner er fortsat behersket sammenlignet med tidligere.

Antallet er tvangsauktioner er fortsat lavt, selv om februar med 231 af slagsen bød på en lille stigning på otte procent i forhold til måneden før, når man korrigerer for sæson.

Tvangsauktionerne kan svinge en del fra måned til måned, men sammenligner man den seneste tremåneders-periode med den tilsvarende et år tidligere, er der tale om et fald på fire procent fra 670 til 643.

Og den positive udvikling kommer ikke bag på privatøkonom Louise Aggerstrøm Hansen fra Danske Bank.

»Det relativt lille antal tvangsauktioner vi ser i disse år afspejler, at der generelt er en god udvikling i de danske boligejeres økonomi.«

»Reallønnen stiger fortsat, og stigende beskæftigelse betyder, at flere får glæde af det,« skriver hun i en kommentar.

Thomas Borgen

Samtidig er renten nede i et niveau, der gør det nemmere at undgå at skulle sælge boligen på tvangsauktion.

Trods det lave antal tvangsauktioner er der fortsat et stykke ned til niveauet inden finanskrisen.

I 2006 blev der kun foretaget 103 tvangsauktioner i gennemsnit hver måned.

Omvendt måtte 1695 hver måned i 1990 tvinges ud af huset i forbindelse med Schlüter-regeringens såkaldte kartoffelkur.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen