Berlingske Business

Laveste byggebeskæftigelse i fem år

Laveste byggebeskæftigelse i fem år - 1
Foto:

Der har været råbt og skreget efter ledige hænder i byggeriet - men den tid er nu forlængst forbi.

Faktisk ligger beskæftigelsen indenfor byggeriet på sit laveste i fem år. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Beskæftigelsen i byggeriet faldt fra første til andet kvartal i år med 11.865 personer svarende til 7,1 procent. Det er et fald på 29.582 beskæftigede siden toppen i første kvartal 2007 - den samlede beskæftigelse er nu nede på 154.500, og er dermed banket fem år tilbage til 2004-niveau.

Faldet er ikke overraskende, da byggesektoren normalt står i forreste frontlinje, når konjunkturerne vender, skriver økonom Tore Damgaard Stramer fra Danske Bank i en kommentar.

- Vi mener dog ikke, at udviklingen giver grund til de helt store panderynker. Det er vores forventning, at faldet i byggebeskæftigelsen vil tage af i styrke i de kommende kvartaler i takt med, at den skrantende byggeaktivitet får en hjælpende hånd af de stigende offentlige investeringer, og de igangsatte udbetalinger i forbindelse med regeringens renoveringspulje, skriver økonomen.

Tallene fra Danmarks Statistik viser, at det største fald i antallet af beskæftigede siden seneste kvartal skete inden for nybyggeri. Her faldt beskæftigelsen med 16,8 procent.

Ser man på de forskellige brancher inde for byggeriet fra første til andet kvartal, var det tømrerne, der blev ramt hårdest med et fald i beskæftigelsen på 17,5 procent, efterfulgt af murere, der oplevede fald på 16,1 procent.

I Danske Bank forventer man dog, at rækken af politiske initiativer vil betyde, at byggesektoren generelt lægger an til en forholdsvis kontrolleret landing efter der i en periode har været risiko for et reelt styrtdyk i byggeaktiviteten.

- Det er vigtigt at holde for øje, at der er tale om en nedgang fra et meget højt niveau. Det er derfor også vores vurdering at den nedadgående tilpasning i byggeaktiviteten langt hen ad vejen er nødvendig - byggeaktiviteten har i en periode været højere, end hvad der på langt sigt er holdbart, skriver Tore Damgaard Stramer.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen