Berlingske Business

»Lavere bilafgifter er et godt skridt på vejen«

bilafgift
Foto:

FDM er positiv over for en sænkelse af bilafgiften, som er Liberal Alliances kardinalpunkt ved dette års finanslovsforhandlinger. SF og DF er dog skeptiske, hvis det kun sker for de dyrere biler.

Det vil være til gavn for både miljøet og sikkerheden på vejene, hvis de kommende finanslovsforhandlinger ender med, at registreringsafgiften for de lidt dyrere biler bliver sat ned.

Sådan lyder de rosende ord fra FDM, efter at det tirsdag kom frem, at en sænkelse af bilafgifterne er en brik i forhandlingerne om næste års finanslov.

Både Dansk Folkeparti og SF afviser dog forslaget, som er et hovedkrav fra Liberal Alliance til finansloven for 2016.

Liberal Alliance kan i øjeblikket henvise til et regeringsnotat, som ifølge Jyllands-Posten viser, at en reduktion af registreringsafgiften fra 180 procent til 140 procent af den afgiftpligtige værdi, der overstiger 82.800 kroner, vil koste 475 millioner kroner i 2016, når man medregner, at lavere afgifter betyder køb af flere og større biler.

tesla

Ifølge administrerende direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen, vil den knap halve milliard kroner være godt givet ud.

»Regneeksemplerne viser med al tydelighed, at det ikke er de store provenutab for staten, som man har talt om i mange år. Det er relativt små beløb, staten vil miste ved at fjerne noget af brandbeskatningen. Vi så helst, at man helt fjernede registreringsafgiften, som er værdibaseret, og i stedet havde en afgift på et lavere niveau, der er en løbende afgift, hvor man beskatter bilerne efter deres miljø- og sikkerhedsegenskaber. Men lavere bilafgifter er et godt skridt på vejen, når man nu ikke ønske at tage den store reform,« siger Thomas Møller Thomsen.

bilafgift

Finansordfører for SF, Jonas Dahl, kalder det »absurd«, hvis regeringen vælger at sænke registreringsafgiften.

»Det er trist, at det nu er den borgernære velfærd, der skal betale for nogle skatte­lettelser til de bedst bemidlede borgere, som nu lidt billigere kan købe en pænt stor bil. Det er ikke rimeligt, at det er børnene, folkeskole­eleverne og de ældre, der skal betale prisen for det,« siger han og tilføjer, at højere sikkerhed på vejene kan skabes på anden måde end ved lavere bilafgifter.

»Vi har behov for at sikre, at de biler, danskerne køber, har de nødvendige sikkerhedsstandarder. Det handler også om at se på, hvordan vi får folk til at køre ordentligt på vejen, så dér mener jeg sådan set, at der er nogle andre tiltag, som har endnu større virkning end at bruge næsten en halv milliard kroner på at lette registreringsafgiften for de dyreste biler,« siger Jonas Dahl.

Dansk Folkeparti har tidligere erklæret sig åben over for en lavere registreringsafgift, men partiets finansordfører, René Christensen, mener ikke, at det vil være vejen frem kun at sænke afgiften på de større biler.

»Vi synes, det er ærgerligt, hvis man benytter sig af den model, hvor man bare sænker registreringsafgiften i procent. Det betyder, at det kun er oppe i den øvre ende, at man får gevinsten, og det vil ikke komme flest mulige danskere til gode,« siger René Christensen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen