Berlingske Business

Lave priser på mælk og pels formindsker landmænds overskud

minkfarm - 20160914122109135_o
Markant prisfald på pels trækker ned i bytteforholdet i dansk jordbrug. Arkivfoto fra minkfarm. Free/Colourbox

Faldende priser på varer og stigende udgifter giver dårligste bytteforhold i dansk jordbrug siden 2005.

København. Når priserne på landmændenes varer som mælk, korn og pels falder, samtidig med at udgifterne ved at holde produktionen kørende stiger, så bliver det en mindre gevinst på bundlinjen.

Og det må mange landmænd sande i disse tider. I andet kvartal ramte det såkaldte bytteforhold i jordbruget det laveste niveau i 11 år, oplyser Danmarks Statistik.

- Jordbrugets bytteforhold er forringet med 12,9 procent i andet kvartal 2016 i forhold til samme kvartal sidste år. Dermed er bytteforholdet det ringeste i hele perioden, der måler tilbage til 2005.

Landbrugspakken RB PLUS Stormen tager til om landbrugspakken Ida

- Bytteforholdet er forholdet mellem priser på salgsprodukter og priser på forbrug og investeringer i produktionen, skriver Danmarks Statistik.

Priserne på jordbrugets salgsprodukter faldt med 12,5 procent i andet kvartal 2016 i forhold til samme periode sidste år.

Især et prisfald for pelsskind på hele 44,7 procent trækker ned, men også prisfald på mælk med 12,6 procent, svin med 2,8 procent og korn med 7,1 procent trækker ned.

Peder Tuborgh

Kun en enkelt varekategori giver flere penge i kassen - prisen på raps steg med 1,8 procent.

Samtidig med, at landmændene fik færre penge for deres varer, steg det samlede prisindeks for forbrug og investeringer med 0,5 procent.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen