Berlingske Business

Lav oliepris er godt for dansk økonomi

Shopping
Arkivfoto. Foto:

Selvom Danmark som olieeksportør tjener mindre ved en lav oliepris, vil det alt andet være en fordel for økonomien, hvis den stabiliserer sig omkring 100 dollar per tønde.

En lavere oliepris er et tveægget sværd. For selvom virksomheder og forbrugere vil glæde sig, når de fylder tanken, får Danmark selv mindre i kassen, når vi sælger vores Nordsøolie på de internationale markeder.

Alt i alt vil det dog være en god nyhed, hvis prisen stabiliserer sig omkring de 100 dollar per tønde, fastslår Jes Asmussen, cheføkonom i Handelsbanken.

"Alt andet lige vil en lavere oliepris være positivt for dansk økonomi, fordi der kommer gang i hjulene og et lavere inflationspres," siger han, men understreger, at det ikke er en stor bevægelse i forhold til de 108 dollar, som brent-olien handles for mandag.

I en ny analyse, forudser Danske Bank, at olieprisen vil falde til under 100 dollar i 2014 og blive på det niveau fremadrettet. Baggrunden er det olieboom, som finder sted i det amerikanske Midtvesten, og som pumper olie ud på verdensmarkedet.

"Tager vi udgangspunkt i at olieprisen handler på 100 dollar er der tale om små bevægelser i forhold til i dag, og der er der både nogle positive og negative effekter. Som nettoeksportører af olie kommer det på negativsiden til at påvirke vores eksterne balance en smule, men vi vil samtidig få den positive effekt af, at vores benzin- og energiregning bliver lidt lavere," siger Jes Asmussen.

Han understreger, at faldet i olieprisen vil blive delvis opvejet af en stærkere dollar. De danske bilister vil desuden mærke mindre til prisfaldet på grund af de høje benzinafgifter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen