Berlingske Business

Lars Seier og den kunstige intelligens, et værtsland i knæ og malkede pensionskasser

tirsdag

Godmorgen.

Det kan vel efterhånden ikke være gået manges næse forbi, at Lars Seier Christensen har en hel del millioner, der brænder i lommen på ham. Siden nytår har han gennem selskabet Seier Capital investeret flere hundrede millioner kroner i selskaber, der beskæftiger sig med alt fra burgerproduktion til salg af lavprissmykker, og som det seneste skud på stammen har han nu investeret i kunstig intelligens.

I Børsen kan man tirsdag læse, at Lars Seier til efteråret vil pakke kufferten og sætte kursen mod USA for planen er at investere et trecifret millionantal i kunstig intelligens og virtual reality.

»Der er ingen tvivl om, at der ligger fantastiske investeringsmuligheder inden for det her, som mange undervurderer. Det er ikke åbenlyst i Danmark, men i Silicon Valley er det det helt store, og det er i bund og grund dem, der driver, hvor vi er på vej hen,« siger Lars Seier til Børsen.

Ved samme lejlighed forklarer rigmanden, at det endnu er for tidligt at gøre status på, hvordan hans mange forskellige investeringer har gebærdet sig, og han giver sig selv tre-fire år til at vise, at han kan »vælge nogen af de rigtige ting«. Ellers vil han lade andre om det.

Den slags snarrådighed og selverkendelse synes der at have manglet i Brasilien. På fredag inviterer det sydamerikanske land indenfor til verdens største sportsbegivenhed, når OL løber af stablen, men den glade fest udspiller i skyggen af et voldsomt politisk og økonomisk kaos.

Brasilien, der indtil for en håndfuld år siden havde tårnhøje vækstrater, klinker i øjeblikket skårene efter en omfattende politisk skandale i det statslige olieselskab Petrobras, der foreløbig har involveret 200 højtstående embedsmænd, politikere og erhvervsfolk. Sagen har trukket spor til den tidligeree præsident, Lula da Silva, der er tiltalt i sagen, mens den endnu er uafklaret, hvad præsident Dilma Rousseffs rolle er i sagen, og hun er foreløbig suspenderet, mens det besluttes, om hun skal for en rigsretssag.

Sammen med faldende råvarepriser har de kaotiske tilstand lammet brasiliansk økonomi, der har haft negativ BNP-vækst otte kvartaler i træk i hvad, der kaldes den værste recession for Brasilien i nyere tid. Uanset hvad vil det forestående OL tjene som en »lakmusprøve« for det så hårdt prøvede land.

Og vi slutter hjemme igen og i noget så relevantt som vores alle sammens pensionsselskaber. På finans.dk og i Jyllands-Postens erhvervssektion kan man tirsdag læse, at der er temmelig stor forskel på, hvad pensionsselskaberne kræver i betaling for at stille kapital til rådighed for traditionel pensionsopsparing med garanti. Faktisk så stor forskel, at det kan koste dig en bil som pensionist.

Det er blandt andre pensionsselskaber som Nordea Liv & Pension og Danica Pension, der årlig nupper 0,6 af formuen hos kunder med lavtgaranteret rente til at aflønne ejerne. Hos Alm. Brand og Topdanmark kræver man henholdsvis 02, og 0,25 pct for samme øvelse.

Selskaberne burde jo konkurrere om at have det mindst mulige risikotillæg. Men det er et gebyr, som kunderne ikke er opmærksomme på. Desuden kan de ikke bare flytte, hvis de er utilfredse, fordi de typisk er bundet af en firmaaftale og under alle omstændigheder risikerer at måtte give afkald på deres pensionshensættelser, hvis de flytter,« siger Gert Aage Nielsen, partner i pensionsrådgivningsselskabet Bedstpension, der har foretaget udregningerne, til finans.dk

Andre ting, du skal læse?

Ja, læs da fx lige næste afsnit i serien om mænd, kvinder og privatøkonomi, der handler om, at mænd er noget bedre til at investere i fast ejendom end kvinder.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen