Berlingske Business

Lange udsigter til fælles EU-patent

Det bliver ikke nemmere at tage patent på sine produkter i EU lige med det første. Dermed vil europæiske virksomheder

fortsat have markant ringere vilkår end deres amerikanske konkurrenter i patentsager.


Det manglende fælles patentsystem

medfører en masse administrativt bøvl, når europæiske virksomheder vil beskytte deres produkter mod plagiering. Processen

er dyr og tidskrævende og mange mindre virksomheder opgiver derfor at få beskyttet deres produkter, selvom de har investeret

meget i deres udvikling.


Situationen synes noget grotesk i forhold til EU''s målsætning om blandt andet at "være

verdens førende vidensøkonomi i 2010". Det manglende patentsystem trækker i den stik modsatte retning.


-

Der er ingen tvivl om, at det ud fra kommercielle hensyn er rasende vigtigt for EU-landene, at få løst det her problem.

Der har også været fokus på det, og vi havde håbet at få et konkret løsningsforslag under det danske

formandsskab til efteråret. Men sådan kommer det ikke til at gå, siger konsulent Christian Klyhn fra Dansk Industri.









Brudt

sammen

Tirsdag holdt EU''s erhvervsministre ellers møde om sagen. Her skulle man have fjernet de to største forhindringer

for et fælles patentsystem; hvilket sprog man skal benytte og hvordan et patentretsligt og -domstol system skal se ud. Men mødet

gik ikke som planlagt.


- Man kan vel sige, at ministrenen blev enige om, ikke at blive enige. Forhandlingerne brød helt

sammen og vi er tilbage ved begyndelsen, konstaterer Christian Klyhn.


Dermed vil der gå mindst et års tid, før

problemet igen kan være på vej mod en løsning. I mellemtiden må danske og andre europæiske virksomheder finde

sig i, at betale mellem seks til otte gange så meget for et patent, som man gør i USA.



Leverpostej

I sidste

uge oplevede Danmark et aktuelt eksempel på konsekvensen af manglende patenter. Her faldt det lille slagteri Hanegal pludselig

i unåde hos giganten Danish Crown.


Danish Crown mente, at Hanegal brugte deres patenterede produktionsmetode ved fremstillingen

af økologisk leverpostej og krævede produktionen stoppet. Striden blev billagt, men hele sagen kunne sandsynligvis have været

undgået, hvis Hanegal havde patenteret deres produktionsmetode. Men det har den lille virksomhed ingen planer om.


- Det

er for dyrt og besværligt for en virksomhed på vores størrelse at få og forsvare et patent. Så selvom

der ville være fordele ved et patent, er det ikke noget vi har overvejet, siger direktør Ulrich Kern-Hansen fra Hanegal,

der omsætter for 24 mio kr. om året.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen