Berlingske Business

Landets første outletlandsby er halvt fyldt

Landets første outletlandsby er halvt fyldt - 1

Ringsted blændede for otte måneder siden op for landets første outletparadis, men flere måtte gerne gæste det, mener butikkerne.

Ringsted var først på pletten til at etablere et både stort og indtagende outletcenter i Danmark, men otte måneder efter åbningen står 5.500 af centrets 12.500 kvadratmeter stadig tomme, og kundegennemstrømningen kunne godt være endnu større.

- Vi havde da drømt om, at centret var fyldt på nuværende tidspunkt, men nu valgte vi også at bygge hele centret op på én gang. Det er kommet mest bag på os, hvor svært det er at få de danske mærker til at flytte ind. I Budapest, Prag og andre byer, som vores ejere har outletcentre i, er der rigtig mange lokale mærker, hvorimod man i Danmark tænker 'mon vores forhandlere inde i centrum bliver stødt, hvis vi sælger vores varer billigere i en outlet'. Men generelt i Ringsted har byens butikker ikke tabt nævneværdigt salg, efter at vi er kommet, siger centerdirektør i Premier Outlets Center i Ringsted, Kenneth Nørgaard.

Boss som løftestang

Blandt indflytterne er dog allerede de danske tøjmærker Samsøe og Samsøe, Friis og Co., Modstrøm og Miss Sixty. Og når selveste Hugo Boss inden for få uger rykker ind på sine 400 kvadratmeter, kan det blive en løftestang for andre virksomheder, mener direktøren.

- Det går den rigtige vej for os. Vi kan mærke, at flere folk kommer hertil på grund af finanskrisen, og den første uge i januar var vores bedste nogensinde. Kun butikken med businesstøj kan mærke, at folk bruger deres gamle jakkesæt lidt længere, end de plejer, siger Kenneth Nørgaard.

Han indrømmer, at et nyt center i Kolding vil give konkurrence, og at han egentlig tror, Danmark kun kan rumme ét center.

Direktør i Retail Institute Scandinavia, Michael Skou, mener godt, at det kan lade sig gøre at skabe et frugtbart center i Ringsted:

- De er ikke oppe på den volumen, som de har ønsket at få. Men jeg tror sagtens, at det kan lade sig gøre. Det er bare ikke nok kun at åbne et center. Kunderne vil have noget mere, siger direktøren.

Det, som kunne være »noget mere«, har outletekspert Henrik C. Maris kigget på i forbindelse med sit rådgivningsarbejde for det måske kommende outletcenter i Kolding.

Også turistattraktion

- Jeg ser ikke et outletcenter som en attraktion, der kan stå alene, og her har Kolding den fordel, at den har en solid handelstradition og en del turistattraktioner. Men det er også meget nødvendigt med alt fra legepladser til omfattende udvalg inden for cafe, brasseri og eventuelt fastfood i et outletcenter, for shopping i centret vil typisk være en weekendting, som familien bruger tre-fire timer på, forklarer han.

- De enkelte outlets byder på en blanding af sidste sæsons varer, kollektionsprøver og overskudsproduktion, og det tager meget længere tid at komme igennem end et klassisk butiksareal. Endelig skal der være flot, for det er lige så meget et miljø, man bygger op, og Kolding er så heldig at kunne placere sit center omkring en å, konstaterer Henrik C. Maris.

Premier Outlets Center i Ringsted har en legeplads, en restaurant og en café samt forskellige aktiviteter som børneteater og nisselandskab i løbet af året.

Kenneth Nørgaard er enig i, at attraktionerne også er vigtige, og en udvidelse af centrets legeplads hører til blandt fremtidsplanerne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen