Berlingske Business

Kviklånere oplever massiv vækst i Danmark

Tal fra en række selskaber bag kvik- og forbrugslån viser en voldsomt vækst i branchen og markante overskud.

København. I tv og på internettet bliver danskerne bombarderet med reklamer for hurtige lån. Udbyderne har navne som Alfalån, Kvikfinans, Ferratum, Vivus eller Lånebanken.

Bag mange af udlånerne står de samme selskaber og for de selskaber, hvis regnskaber er tilgængelige, ses en stor vækst i branchen.

- Der en generel trend i samfundet om, at folk ønsker hurtigere og hurtigere beslutninger.

- Skal man have noget, så er det ikke noget med at spare op i tre måneder. Så er det her og nu.

- Så for os, der udbyder den type services, er der vækst i efterspørgslen, siger Lars Thuesen, administrerende direktør for Basisbank.

Basisbank er på kort tid blevet en af de helt store spillere i branchen. På få år har banken øget sit udlån til forbrug via selskaber som Lånlet, Hotlån og Kvikfinans til 1,5 milliarder kroner.

Sidste år var der alene nyudlån for 882 millioner kroner, og i sit regnskab skriver Basisbank, at man fik 2700 nye kunder om måneden.

Men Basisbank er ikke alene om at opleve markant vækst.

4 Finance, der står bag blandt andet Vivus og Zaplo, har øget sin omsætning fra tre millioner kroner i 2012 til 262 millioner kroner i 2016. Alene det år bød på en omsætningsvækst på 57 procent.

En af de største aktører på markedet er 3C Retail, der står bag D:E:R, L'EASY og en stribe brands som Modus Finans og Føniks Privatlån.

3C Retail har også øget udlånet med 1,4 milliarder kroner siden 2012.

Bank Norwegian, der kom ind på markedet i december 2015, har på et år opbygget et udlån på estimeret over en milliard kroner.

- Man skal altid slås om at få kunder i biksen. Men det er ikke mit indtryk, at konkurrencen er blevet hårdere de seneste år.

- Der er meget lidt loyalitet hos kunderne, så man skal købe kunden fra gang til gang så at sige, siger Lars Thuesen fra Basisbank.

Kvikudlånerne er blevet voldsomt kritiseret for deres høje renter og for at lede forbrugere ind i gæld, de ikke kan komme ud af.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen