Berlingske Business
12:59Mere salt i såret for skandaleramt japansk bilindustri

Kunderne vil ikke mærke nye bankregler

Landets største banker har påbegyndt en omfattende kreditvurdering af deres erhvervskunder. Det sker i opbygningen af

system, der skal optimere bankernes risikostyring af udlån til de enkelte kunder. Der er ikke udsigt til, at kunderne vil mærke

noget til den nye vurdering.



Bankernes iver efter at få bedre styr på kundernes kreditkvalitet skyldes, at EU med

de såkaldte Basel II-regler, vil sænke kravene til bankers kapitaldækning af de kunder, som der er mindst risiko

for tab ved at låne ud til.



For at få lov til at låne ud med lavere kapitaldækning, skal bankerne etablere

et omfattende kreditvurderingssystem, der skal godkendes af Finanstilsynet. Her vil de enkelte blive klassificeret efter, hvor risikabelt

det er at udlåne penge til dem. Den ressourcekrævende opbygning af systemerne er så småt begyndt i landets

tre største banker - Danske Bank, Nordea og Jyske Bank.



- Vi har lagt en tidsplan og er i gang med at lave de påkrævede

modeller og IT-systemer. Det giver vores rådgivere et godt redskab i den risiko- og kreditvurdering af kunderne, som de løbende

foretager. Vi forventer, systemerne vil blive godkendt, så vi lever op til Basel II-reglerne, fortæller afdelingsdirektør

Klaus Skjødt, Jyske Bank.



Klaus Skjødt understreger, at det nye kreditvurderingssystem primært vil kunne

mærkes af bankens ansatte. Kunderne bør ikke mærke noget.



- Alle banker foretager jo vurderinger af deres

kunder, hver gang de overvejer at engagere sig med udlån. Forskellen er blot, at hvor vurderingen i dag foregår i rådgiverens

hoved, vil den fremover blive til med mere hjælp fra computeren, forklarer Klaus Skjødt.



Derfor forventer Klaus

Skjødt heller ikke, at kreditvurderingen og dermed lånebetingelserne vil ændre sig for ret mange kunders vedkommende.



-

Der kan selvfølgelig være enkelte, som vi måske har fejlvurderet i dag, der vil blive rettet. Men det er min klare

forventning, at langt størstedelen af kunderne intet vil mærke til de nye regler og metoder, siger Klaus Skjødt.



Den

vurdering støttes af bankanalytiker Bjarne Jensen, BJ Consult. Han mener, at bankerne allerede i dag er meget fokuserede på

at lave meget præcise kreditvurderinger.



- Bankerne skal jo tjene penge og det gør de ikke, hvis de låner

penge ud til virksomheder, der ikke kan betale dem tilbage. Jeg kan ikke forestille mig, at de nye kreditvurderingssystemer vil få

konsekvenser for kunderne. De bliver allerede målt og vejet grundigt i dag, siger Bjarne Jensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen