Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Kunderne shopper rundt – hold på dem

Mange kunder leder efter det bedste tilbud i en tid, hvor pengene ofte er små. Du skal dog sørge for at pleje de rigtige.

Skal den sidste femkrone gå til et syvtommersøm eller et æble?

Lige nu er alverdens kunder ekstra opmærksomme på at få valuta for deres penge.

En rundspørge blandt medlemmerne af ErhvervsBladet.dk's ErhvervsPanelet viser, at mens det står sløjt til med omsætning og indtjening i virksomhederne, oplever mange, at der kommer flere kunder.

Samtidig vil halvdelen af virksomhederne fokusere på salg til gamle kunder, og knap seks ud af ti vil stille skarpt på salg til nye kunder.

»Det er meget logisk, at selv om krisen har mange negative indvirkninger, kommer der noget positivt ud af krisen for virksomhederne. I det øjeblik, virksomhedernes kunder forsvinder, bliver virksomhederne mere udadvendte og begynder at opsøge nye kunder. Tilsvarende begynder man at rydde op i sine leverandører, hvis man har økonomiske problemer. Det fører også til nogle forandringer,« siger Elmer Fly Steensen, adjunkt ved Handelshøjskolen, Aarhus Universitet.

Skab opmærksomhed

De adspurgte direktører, som er medlemmer af ErhvervsPanelet, uddyber da også, at de gør meget for fange opmærksomheden hos potentielle kunder.

»Det vil jeg gøre ved at være konkurrencedygtig og ved at sikre, at mine produkter er de bedste på markedet. Det vil de fleste jo sige. Men jeg har et produkt, som jeg har udviklet, til at rulle en båd op på en trailer. Båden ruller på nogle ruller. Jeg har konkurrence fra nogle billige producenter især fra Østen. Jeg vil ikke konkurrere på pris, men lave de bedste ruller på markedet. Der er ingen stålrør i mine ruller, så de er miljøbevidste. Du kan putte dem i en kværn og genbruge materialet. Det er der ikke andre, der kan, på nuværende tidspunkt,« fortæller Folmer Duus, direktør i FD Plastteknik i Vejle.

Han henvender sig til trailerproducenterne og viser sine ruller frem – og sørger desuden for hele tiden at videreudvikle sit produkt.

I Randers ligger det rådgivende konsulenthus Colea Consult, som blandt andet arrangerer kurser for sine kunder. Her oplever direktør Michael Jensen, at kunderne bliver mere målrettede.

Fokus på behov

»Vi vil være endnu skarpere omkring, hvilket behov kunden har. Vi skal levere præcis, hvad kunden vil have og lidt mere – men ikke en hel masse, som kunden ikke har bedt om. Krisen gør, at kunderne er mere skarpe om, hvad de vil have,« forklarer Michael Jensen.

Colea Consult måler effekten af de kurser, som de afholder. Eksempelvis om en virksomheds nye strategi rent faktisk har resulteret i handling, efter at medarbejderne har været på skolebænken.

Netop en endnu tættere kontakt til kunderne ses som et værdifuldt værktøj til høj kundetilfredshed af erhvervsorganisationen Dansk Erhverv.

»Det, det handler om, er at holde meget skarpt fokus på kundens behov. Du skal sørge for, at kunden går glad og tilfreds fra handlen, så de har lyst til at komme igen,« siger Lone Rasmussen, forbruger- og fødevarepolitisk chef i Dansk Erhverv.

Viden fra sælgere

Ofte kan du som direktør i en virksomhed med fordel gå tæt på dine kunder. Du kan indhente viden fra dine sælgere, som kommer tæt på kunderne i dagligdagen og derfra skaffe ny viden.

»Man skal gå skridtet videre og finde ud af noget mere om sine kunder. Dér går det tit galt. Virksomhederne tror, at de ved, hvad kunderne efterspørger, og risikerer nogle kedelige overraskelser. Man kan med fordel gå mere ind i at spørge og være lidt mere opsøgende for at høre, hvad kunderne er glade for,« opfordrer Lone Rasmussen.

Du skal dog ifølge Elmer Fly Steensen sørge for at tænke strategisk over, hvilke kunder du ønsker at pleje. Din kundebase bør passe sammen med din virksomheds strategiske profil.

»Nogle kunder shopper rundt, men det er måske ikke dem, man skal satse allermest på. Der er andre virksomheder, som kan servicere dem bedre med deres profil,« påpeger Elmer Fly Steensen.

jomaerhvervsbladet.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen