Berlingske Business

Kun to ud af fire sektorer er mere optimistiske

supermarked
Foto:

Industrien og byggesektoren hænger stadig i krisens tungsind, mens detailhandel og serviceerhverv begynder at se lysere på tilværelsen.

Der ses meget forskelligt på fremtiden afhængigt af, hvilken branche man er en del af. Mens detailhandlen og serviceerhvervene ser lysere på fremtiden, så har byggebranchen ikke ændret sin vurdering af konjunkturerne, og industrien ser som den eneste branche mørkere på fremtiden.

Det viser den såkaldte konjunkturindikator fra Danmarks Statistik, som for industriens vedkommende er faldet fra 2 i juni til minus 2 i juli.

Mens byggefagene ikke har ændret deres syn på sagerne og fortsat ligger på en bundskraber på minus 16, så er detailhandlen og servicefagenes vurdering gået synligt frem. Detailhandlen vurderer konjunkturer til 19 i juli mod 7 i juni, og i serviceerhvervene lyder vurderingen nu på minus 2 mod minus 4 i juni.

Byggefagenes dårlige humør undrer lidt i betragtning af blandt andet, at den såkaldte BoligJobordning blev genindført med skattefradrag for vedligeholdelse af boliger.

»Vi har dog fortsat en forventning om, at vi i løbet af året vil se en effekt af genindførelsen af BoligJobordningen, som gælder for 2013 og 2014 samt for fritidshuse fra april 2013 til og med 2014. Meget tyder på, at byggebranchen endnu mangler et kick for at komme helt oven vande. Forhåbentlig kan et opsparet behov for renovering, BoligJobplan og en eventuel større tro på fremtiden være med til i 2. halvår at skubbe byggebranchen i opadgående retning,« skriver cheføkonom i BRF Kredit Ulrikke Ekelund i en kommentar til tallene.

Ellers betegnes tallene samlet set af chefanalytiker Tore Stramer fra Nykredit som udtryk for forsigtig optimisme.

»Dagens tal viser, at dansk erhvervsliv er forsigtige optimister på dansk økonomis vegne, men dog ikke endnu ikke ser et egentligt opsving tegne sig i horisonten,« konkluderer han i en kommentar.

En del af den forsigtige optimisme kommer sydfra, hvor både erhvervstillid og forbrugertillid er steget over de seneste måneder.

Men på de hjemlige breddegrader kan virksomhederne også glæde sig over en stille forbedring af boligmarkedet samt en stigning i dankortomsætning og detailsalg.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen