Berlingske Business

Kun en ud af 35 økonomiske prognoser er rigtig

Vestager_prognose_Business
Når økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager regner med en vækst på 1,6 procent næste år, så kan væksten faktisk lande på både 0,6 eller 2,6 procent, . Foto:

De økonomiske vækstforudsigelser rammer kun rigtigt én ud af 35 gange, viser en opgørelse over fire årtiers prognoser.

Kun én ud af 35 prognoser for den økonomiske vækst rammer plet. Det viser en opgørelse over økonomiske prognoser siden 1970, som Information har lavet.

Kun 2,8 procent af økonomernes vækstforudsigelser i opgørelsen rammer næste års vækst præcist, og der er ifølge avisen ingen tendens til, at de økonomiske prognoser er blevet mere præcise.

I opgørelsen indgår prognoser fra fem institutioner, herunder fra de økonomiske vismænd, Nordea og Dansk Industri (DI).

»Det er sådan noget, man må leve med. Der er ikke grund til at tro, at vi i fremtiden kan få halvt så store forudsigelsesfejl. Det ville være naivt at tro,« siger John Smidt, sekretariatschef i Det Økonomiske Råd, der laver de økonomiske vismænds prognoser.

Cheføkonom i Nordea Helge J. Pedersen mener, at »man må acceptere, at der er så stor en fejlmargin,« og derfor bruge prognoser »med en høj grad af ydmyghed«.

Når væksten er lavere end normalt, er afvigelsen på prognoserne gennemsnitligt dobbelt så stor.

»Når væksten bliver meget lav eller negativ, så rammer vi langt ved siden af,« siger cheføkonom i DI Klaus Rasmussen til Information.

Ifølge avisens opgørelse skyder prognoserne over fire årtier og på tværs af de fem institutioner i gennemsnit et procentpoint forkert.

Så når økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) torsdag præsenterede regeringens seneste prognose om en forventet vækst på 1,6 procent næste år, så kan væksten faktisk lande på både 0,6 eller 2,6 procent.

Ifølge Information svarer det til forskellen på, hvad økonomer vil betegne som henholdsvis krise eller opsving.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen