Berlingske Business

Kryptopenge for 20 mia. dollar er væk

SAFRICA-CRIME/BITCOIN
Foto:

Op mod en femtedel af al kryptovaluta er gået permanent tabt, fordi ejerne har mistet deres kodeord, og der er umuligt at skabe sig en ny adgang. Derfor er det opstået en ny branche for »kryptojægere«, som forsøger at hjælpe med at genskabe eller genfinde koderne.

Det skriver The Wall Street Journal.

Det er analysfirmaet Chainanalysis, der har regnet sig frem til, at en femtedel af kryptovalutaerne er tabt på denne vis, og andelen tegner sig for en værdi af 20 mia. dollar, anslås det.

Det er især Bitcoin, som er gået tabt, fordi det er den ældste valuta. Når man køber en bitcoin opbevares data omkring transaktionen i en »wallet«, en digital tegnebog, som kan åbnes med en PIN-kode, men i modsætning til de PIN-koder, man får af banken, er der ikke noget sted at gå hen, hvis man mister eller glemmer sin kode, skriver avisen.

Da en bitcoin var omkring 10 dollar værd i starten af 2010erne, var ejerne måske ikke helt så opmærksomme på at gemme deres koder med omhu, men i dag hvor bitcoinen er mere end 6.000 dollar værd, kan det betyde, at det kan være mange penge værd, hvis man finder sin mistede PIN-kode igen.

Ifølge avisen er der på den baggrund tilbydes der forskellig hjælp til med meget varierende succesrate at genfinde tabte tabt kryptovaluta, herunder via hypnose, gennem kodebrydning, ved genskabelse af tidligere slettede filer og gennem analyse af blockchainen.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen