Berlingske Business
17:42

Krydstogtsgigant får millionbøde for magisk rør

Caribbean Princess - 201612020
Princess Lines, ejet af Carnival, har fået en rekordstor bøde for at hælde olie i havet. Scanpix/Joe Skipper

Verdens største ejer af krydstogtsskibe har fået en bøde på 280 millioner kroner for alvorlige brug på loven.

Verdens største krydstogtsrederi, Carnival, har fået en solid bøde, efter det er kommet frem, at selskabets skibe konsekvent har dumpet olie i havet.

Det skriver den britiske avis The Guardian.

»Vores oceaner er ikke en losseplads. Vi må aldrig tage vores oceaner for givet,« sagde anklageren ved retten i Miami Wilfreda Ferrer ifølge avisen.

Carnival, der ejer over 100 krydstogtskibe, erklærede sig skyldig i alle anklager og har fået en bøde på 280 millioner kroner.

Til BM Indland

Det er den største bøde i den type af sager nogensinde.

Ifølge anklagerne opstod sagen, da en ingeniør på skibet Caribbean Princess opdagede, hvad der bliver beskrevet som et "magisk rør", og anmeldte det.

En efterforskning viste efterfølgende, at Caribbean Princess i årevis har hældt olieforurenet vand direkte ud i havet via det magiske rør.

Eksempelvis dumpede Caribbean Princess i august 2013 16.000 liter olieforurenet vand ud for Englands kyst.

Også fire andre skibe fra rederiet er afsløret i at have hældt forurenet vand ud i havet.

Crystal

Samtidig er det kommet frem, at skibenes besætning bevidst har fusket med sensorer på skibene, der ellers skulle sikre, at man ikke hældte olie i havet.

»De har brudt loven, dækket over det og løjet omkring det efterfølgende. Vi sender nu en stærk besked til hele industrien,« siger anklager for den føderale anklager i USA John Cruden ifølge The Guardian.

Olien kommer fra skibenes motor. Ifølge reglerne skal olieforurenet vand opsamles og afleveres, når skibene er i havn, så det kan blive behandle, uden at det skader miljøet.

Det er dog billigere bare at hælde det forurenede vand direkte i havet, og undersøgelsen af Caribbean Princess viser da også, at der ligger et "omkostningsmotiv" bag brugen af "det magiske rør".

Caribbean Princess er 290 meter langt, 36 meter bredt og kan fragte 3142 passagerer.

hundested

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen