Berlingske Business

Kritiske forbund går i tænkepause efter LO-FTF-fusion

To fusionskritiske forbund vil overveje deres muligheder efter et samlet ja til en sammenlægning af LO og FTF.

Odense. Efter et samlet ja til en fusion mellem LO og FTF stiller flere fagforbund nu sig selv spørgsmålet: Skal de med i den nye hovedorganisation eller ej?

Finansforbundet, som har været blandt kritikerne af fusionen, vil samle medlemmerne på et ekstraordinært landsmøde i juni.

Her skal beslutningen tages, om Finansforbundet vil være en del af den nye struktur, oplyser forbundet i en pressemeddelelse.

»Vi stemte nej, fordi der er nogle udfordringer i det fusionsoplæg, der var til afstemning. Men demokratiet har talt, og det tager vi til efterretning,« siger formand Kent Petersen fra Finansforbundet, fagforening for godt 50.000 ansatte i finanssektoren.

»Vi vil nu drøfte situationen med vores bagland på et ekstraordinært landsmøde i juni måned,« siger Kent Petersen i meddelelsen.

Finansforbundet er en del af hovedorganisationen FTF, der dækker over i alt 70 små og mellemstore fagforbund. Her har også it-fagforeningen Prosa været modstander af fusionen.

»Vi risikerer at komme voldsomt i klemme, fordi vi jo er en lille organisation i forhold til nogle af de store LO-forbund, som gerne vil ind på vores område - for eksempel HK og Dansk Metal,« siger Prosa-formand Niels Bertelsen til Ritzau.

Fusionen mellem LO og FTF bliver en realitet til nytår efter afstemninger fredag på to kongresser i Odense.

Det lå længe på vippen, om der ville blive flertal, men det lykkedes blandt andet ved at ændre vilkårene i sidste time for at tilgodese 3F, der ellers truede med at stemme nej.

»3F er meget større end os, derfor lytter man mere til dem. Vi frygter, at den kultur bliver videreført, så størrelsen bliver afgørende for den indflydelse, man får,« siger Niels Bertelsen.

Den nye megaorganisation har endnu ikke fået et navn. Den kommer til at repræsentere knap 1,5 millioner lønmodtagere på tværs af mange sektorer og faggrupper.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen