Berlingske Business

Krisen sendte rekordmange firmaer i døden i 2008

Krisen sendte rekordmange firmaer i døden i 2008 - 1

Hver eneste dag måtte 11 danske virksomheder lade livet som følge af finanskrisen og det kollapsede boligmarked.

Sidste år blev blodigt for dansk erhvervsliv, skriver Politiken. Hver dag i 2008 mistede i gennemsnit 11 virksomheder livet. Især mindre selskaber i ejendoms- og transportbranchen måtte bukke under.

Det samlede antal konkurser var 3.856 , hvilket er en stigning på 62 procent i forhold til 2007 - og suverænt det højeste antal, siden man i 1996 begyndte at føre konkursstatistik. Det viser nye tal fra kredit- og analysevirksomheden Experian - det tidligere RKI - som Politiken har fået adgang til.

"Finanskrisen og boligmarkedets kollaps har gjort 2008 til et historisk hårdt år for dansk erhvervsliv", siger kommunikationschef i Experian, Camilla Rose om tallene, der offentliggøres i dag.

Krisen når vest for Storebælt
"Som noget nyt oplever vi, at også virksomheder uden for hovedstadsområdet bliver ramt. Nu er det også de traditionelt set mindre risikovillige og mere velpolstrede jyske og fynske virksomheder, der må bukke under. Det sætter tallene i et endnu mere alvorligt lys".

Cheføkonom i Dansk Industri (DI) Klaus Rasmussen er ikke overrasket over, at det især var vognmænd og ejendomsselskaber, der sidst på året gik konkurs: "Traditionelt set er det de mindre, selvstændige erhvervsdrivende, der rammes først i krisetider, og dem er der mange af i transportbranchen. Det er den lille vognmand med en enkelt taxa eller lastbil, der bukker under først".

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen