Berlingske Business

Krig på indlånsrenter vil gavne virksomheder

Penge
Foto:

Kampen om markedsandele blandt privatkunder vil på sigt også hæve renten på virksomhedernes aftaleindskud, vurderer bankekspert.

Mindre og mellemstore virksomheder vil på sigt få gavn af den rentekrig, som er brudt ud mellem storbankerne om privatkunders aftaleindskud.

Det vurderer adm. direktør John Norden fra bankportalen My Banker, hvor virksomheder kan shoppe mellem bankerne efter de bedste indlånsrenter på overskudslikviditet.

Danske Bank og Nordea giver i øjeblikket op til 3 pct. på aftaleindskud til private, der binder pengene i et år.
Det sker selv om bankerne kan funde sig langt billigere på interbankmarkedet.

Jonas Torp, underdirektør i Danske Bank, erkender overfor Jyllands-Posten, at de høje indlånsrenter til privatkunder udelukkende tilbydes, fordi banken har besluttet at "være skarp på det her område".

- De aktuelle tilbud om højrenteindskud er en kamp om markedsandele, det kan ikke være andet. Den vil brede sig til virksomhedsområdet på sigt. Allerede i dag kan virksomheder sikre sig 2,2 pct. på aftaleindskud og den rente vil komme højere op, mener John Norden.

Jager kunder

Bankerne har i øjeblikket en høj rentemarginal på deres forretninger med virksomhederne. Mindre virksomheder betaler typisk 10 pct. i udlån på kassekreditter, mens de næsten ingen rente får, hvis de har overskudslikviditet.

Adm. direktør Kurt Jensen fra Frøs, et af de mindre pengeinstitutter, der dækker Syd- og Sønderjylland, mener også, at storbankerne med deres højrentekonti forsøger at få kunder tilbage, som de har mistet til de mindre pengeinstitutter.

- Men det vil næppe lykkes. Også de mindre pengeinstitutter har eller har haft tilbud på højrentekonti, siger Kurt Jensen.

Frøs har i sat en større pulje til side til udlån til erhvervsvirksomheder, som vil have finansieret nye projekter. Efterspørgslen på disse lån er nu ved at komme i gang, men den er fortsat behersket.

- Hvor gerne vi end vil låne penge ud til mindre virksomheder, må vi erkende, at det i øjeblikket kniber med at få sammensat lønsomme projekter. Efterspørgslen mangler, siger Kurt Jensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen