Berlingske Business

Kraftig vækst koster overskud for tøjgiganten Zalando

FILE PHOTO: Goods of Zalando O
Tøjgiganten Zalando fik omkring tre millioner nye brugere på tværs af 15 lande i Europa i løbet af 2017. Reuters/Hannibal Hanschke/arkiv

Den tyske online tøjgigant Zalando havde voksende omsætning, men tjente mindre på bundlinjen, i 2017.

Berlin. Tøjgiganten Zalando fik omkring tre millioner nye brugere på tværs af 15 lande i Europa i løbet af 2017. Alligevel endte den tyske virksomhed med at tjene færre penge på bundlinjen. Det viser selskabets regnskab for 2017.

Det kraftige vokseværk koster nemlig investeringer i for eksempel ny teknologi og nye lagre. Men Zalando fortsætter sin strategi om at vokse markant de kommende år, siger topchefen.

- Vi skabte signifikante fremskridt i 2017 og vandt markedsandele i alle vores markeder, siger Rubin Ritter, topchef i Zalando, i en kommentar til regnskabet.

- I 2018 går vi målrettet efter 20-25 procent vækst for fjerde år i træk, hvilket understreger vores overbevisning om, at fokus på vækst og vinding af markedsandele er den rigtige vej at gå for at maksimere langsigtet værdi, tilføjer han.

Omsætningen voksede fra 3,6 milliarder euro i 2016 til knap 4,5 milliarder euro i 2017. Bundlinjen skrumpede til gengæld tilsvarende ind fra 120 millioner euro i 2016 til 101 millioner euro i 2017.

Kunderne lagde 90 millioner bestillinger i kurven hos Zalando i 2017. Købelysten er steget i forhold til 2016, hvor der blev afgivet knap 70 millioner bestillinger.

Zalando er en af danskernes helt store netfavoritter. I hvert fald viste status efter første halvår i 2017, at Zalando er nummer et på listen over de netbutikker i Danmark, der har flest handler.

Zalando startede i Tyskland som en online-skoforhandler i 2008. Siden da har Zalando spredt sig til alt inden for tøj og mode og til en stribe nye lande, deriblandt Danmark.

I løbet af 2018 vil Zalando indtage to nye markeder, lyder det i regnskabet. De er dog ikke afsløret endnu.

Den tyske tøjgigant har også et dansk islæt. Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen er blandt de største aktionærer i selskabet.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen