Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Konservative løber fra løfte om lavere bilafgift

Regeringen vil måske godt være med til minimale finjusteringer af det nuværende system, men et egentligt reformarbejde

kan tidligst komme på tale efter 2005.


Hos De Danske Bilimportører (DBI) hersker der en slukøret stemning,

og man er direkte overrasket over, at de konservative løber fra deres valgløfter.


- En omlægning af registreringsafgiften

var et hovedtema i valgkampen. Jeg er derfor stærkt forundret over, at de konservative nu tilsyneladende vil vente til efter

2005, siger adm. direktør Bent Mikkelsen, DBI.


Han er fuld af forståelse for, at man ikke blot kan sænke registeringsafgiften

på en gang, men med udsigten til stigende bilpriser som følge af ændrede EU-regler for bilfabrikkerne, kan regeringen

ikke blot læne sig tilbage og vente til næste regeringsperiode med at sætte en omlægning i gang.









Det

femte forbehold

- De danske bilafgifter er blevet det femte danske EU-forbehold. Man vil gerne være med på alt det andet

i EU, men når det gælder registereringsafgifter ser man isoleret på situationen med danske øjne. At regeringen

vil lempe personskatten udelukker jo ikke, at man sætter en omlægning af afgiftssystemet i gang. Det er en forkert betragtning,

at det ene udelukker det andet, siger Bent Mikkelsen.


Han henviser til de konservatives eget forslag om en omlægning af afgiftssystemet.

Det knap to år gamle forslag bygger på de erfaringer, man har fra Norge, der for få år siden havde et afgiftssystem,

der minder meget om det danske. Tre hurtige klik på de konservatives hjemmeside viser i øvrigt, at den officielle konservative

politik stadig er, at bilafgiften skal lettes.


- Nye biler skal i gennemsnit have lettet afgiften med 15 pct. Det giver umiddelbart

et tab for staten på godt to mia. kr. ud af en samlet bilbeskatning på 40 mia. kr. Det må dog forventes, at en stor

del af de penge kommer ind igen via et øget bilsalg. For det andet er registreringsafgiften - som den er skruet sammen i dag

- ganske uegnet til at gå fremtiden i møde og skal ændres og sænkes, hedder det på hjemmesiden.









Afgørelse

fra EF-domstol

Bilimportørerne forventer senere på året en afgørelse fra EF-domstolen i den sag, de har anlagt

om at få tilbagebetalt registreringsafgiften på en af foreningens biler.


Hvis DBI får medhold ved EF-domstolen

vil afgørelsen sende rystelser gennem de danske registereringsafgifter. Hos bilisternes forening FDM, der tæller over

200.000 medlemmer, er man også skuffede over regeringens kovending i spørgsmålet om bilafgifterne.


Kort før

valget tilkendegav både konservative og Venstre over for medlemsbladet Motor, at registeringsafgiften skulle omlægges.

Det løfte løber man nu fra.


- Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi er skuffede. Vi havde bestemt forventet

en mere bil-venlig holdning hos regeringen, og jeg tror, at regeringen har gjort regning uden vært. Hvis de kommende EU-regler medfører

store prisstigninger, vil bilsalget igen gå i stå, og så vil presset for at omlægge afgifterne øges,

siger kommunikationschef Bo Christian Koch, FDM.


Den nuværende registereringsafgift er på 180 procent og er en direkte medvirkende

årsag til, at den danske bilpark er ældre end i de lande, vi normalt sammenligner os med.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen