Berlingske Business

Konkurser: Hård start på året for dansk erhvervsliv

Konkurser
I byggebranchen steg antallet af konkurser i marts med 50 porcent i forhold til sidste år. ARKIVFOTO. Foto: Torben Christensen, Scanpix 2013 Foto:

I marts steg antallet af konkurser med 25 procent i forhold til sidste år. Særligt byggebranchen er hårdt ramt.

414 danske virksomheder måtte dreje nøglen om i november. Det er en stigning på 25 procent i forhold til samme måned sidste år. Det fremgår af nye tal fra Bisnode, som opgør danske konkurser.

Udviklingen i marts betyder, at der samlet set var 1.051 konkurser i første kvartal af 2015, hvilket er en stigning på otte procent sammenlignet med første kvartal af 2014.

BM Business

Stigningen for kvartalet sker på trods af en ellers glimrende start på året, hvor dansk erhvervsliv i januar oplevede det lavede antal konkurser for en januar måned i fem år. Det tyder på, at januar var en særlig måned, og at erhvervslivet fremover igen må vænne sig til et lidt højere niveau af konkurser. Det mener Martin Stabell, som er Risk Management Specialist hos Bisnode.

»Det er vigtigt at huske, at niveauet i 2014 måtte betegnes som meget lavt. Udviklingen i de seneste måneder er derfor på ingen måde alarmerende,” påpeger Martin Stabell.

Et nærmere kig på tallene viser, at det især er erhvervslivets store brancher, der har trukket konkurstallet op. Særligt byggebranchen er hårdt ramt med 69 konkurser, hvilket er 50 procent flere end sidste år. Inden for engros- og detailhandel er konkurstallet steget med 29 procent.

Pics-konkurser

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen