Berlingske Business

Konkurrenter giver DSB baghjul

pix-dsb

DSB står til at tabe stort i forbindelse med en liberalisering af den europæiske jernbanedrift, vurderer eksperter.

Ved en kommende liberalisering af jernbanedriften i Europa bliver DSB den store taber, vurderer flere eksperter ifølge Børsen.

Onsdag præsenterede EUs transportkommissær, Siim Kallas, en ny jernbanepakke, og grundet DSBs elendige håndtering af Øresundsdriften kan det få selskabet til at droppe ambitionen om at drive international togdrift, skriver avisen.

Jacob Lund Nielsen, partner og medejer af rådgivningsvirksomheden CabinetDN med speciale i blandt andet transport, påpeger, at de største strækninger i Danmark er oplagte steder for eksempelvis tyske DB eller svenske SJ at overtage, hvis liberaliseringen, som lovpakken lægger op til, bliver til virkelighed.

Det samme mener Michael Svane, branchedirektør for DI Transport, og Alex Landex, ekspert i jernbanedrift ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU).

- Efter at det ikke gik så godt hen over Øresund, har DSB indtil videre besluttet, at man ikke ønsker at agere på de udenlandske markeder. Og det risikerer at gøre det vanskeligere for DSB at konkurrere også herhjemme, siger Alex Landex til Børsen.

DSB afviser dog eksperternes vurdering.

- DSB har ikke noget imod konkurrence - tværtimod. Vi er med vores plan, Sundt DSB, i gang med en proces, der skal skabe en virksomhed, der - på fair markedsvilkår - både kan og vil konkurrere, skriver Jesper Lok, administrerende direktør i DSB, i en kommentar til Børsen.

Den ny lovpakke skal blandt andet gøre det lettere at drive togdrift på tværs af grænserne i EU, samtidig med at indenrigstrafikken skal åbnes yderligere for udefrakommende leverandører, oplyser avisen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen