Berlingske Business

Kommuner skal til lommerne når skoledagene forkortes

Skolestart - 20160811073215454
Det kan koste op til 225 millioner kroner i lønninger til pædagoger, hvis skoledagen forkortes, lyder det i et svar fra undervisningsministeren. Scanpix/Jens Astrup

Et svar til finansudvalget viser, at det koster kommunerne flere penge til pædagoger at forkorte skoledagen.

Kommunerne har i stor stil benyttet sig af muligheden for at droppe den understøttende undervisning til fordel for to-lærer-ordninger og kortere skoledage.

Men det betyder også, at mange børn får et behov for at komme tidligere i SFO eller fritidstilbud, og det kan koste kommunerne dyrt.

I et svar til Christiansborgs Finansudvalg fra undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) lyder det, at det på landsplan kan koste 225 millioner kroner ekstra i lønudgifter til pædagoger, i de kommuner der vælger at forkorte skoledagene, hvis der i gennemsnit skæres to timer af den ugentlige skoletid.

Den faktiske pris vil dog afhænge af, hvordan kommunerne konkret tilrettelægger pasningstilbuddene.

Amager Bakke

Derfor minder man i pædagogfagforeningen om, at kommunerne skal tilføre flere penge til pasningsordningerne og dermed pædagogerne, hvis de vil opretholde gode tilbud med en ordentlig normering.

»Det handler om at tilføre flere penge, for det er rigtig vigtigt, at vi har nogle kvalitative gode fritidstilbud, der ikke bare handler om opbevaring af børnene,« siger BUPL-formand Elisa Bergmann.

Skolernes interesse for at forkorte skoledagene kommer, efter at undervisningsminister Ellen Trane Nørby i starten af året sendte et hyrdebrev ud til kommunerne.

Sidste etape om dagpenge er skudt i gang DA: Hullet mellem minds

Her gjorde hun opmærksom på kommunernes mulighed for at erstatte dele af den understøttende undervisning og faglige fordybelse med to-lærer-ordninger.

Den påmindelse har flere skoler taget til sig, viser en opgørelse fra Kommunernes Landsforening, KL, ifølge Kristeligt Dagblad.

Avisen skriver, at i alt 52 kommuner har "skoler, hvor man har konverteret understøttende undervisning til fagopdelt undervisning med flere voksne i klassen", som det formuleres.

Lars

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen