Berlingske Business

Kommuner går glip af milliarder

Var alle kommuner så dygtige til at udlicitere som de bedste, ville der blive råd til service og vedligeholdelse for milliarder.

Kommunerne klager over slunkne pengekasser, men det behøver de ikke. Tog de kommuner, hvor det halter med at sende de kommunale opgaver ud til private leverandører ved lære af de bedste, ville det medføre besparelser for knap 14 milliarder kroner. Det skriver dagbladet Børsen.

Det er Dansk Industri (DI), der har regnet på mulighederne for at frigøre ressourcer til at sætte gang i nye projekter i kommunerne som eksempelvis renovering af kloaknettet eller vedligeholdelse af falmende skoler og institutioner – andre opgave som også ville kunne løses billigere med private leverandører.

DI har set på de erfaringer, som en række af landets kommuner rent faktisk har gjort sig på en vifte forskellige serviceopgaver. Kommunerne har i gennemsnit høstet en besparelse på 18,7 procent ved at udlicitere deres opgaver. Eksempelvis har Fredericia Kommune sparet over 30 pct. på ældremad ved at sende opgaven i udbud, mens driften af kommunale ejendomme i København har givet en besparelse på 15 procent ved udlicitering.

- Der er væsentlige gevinster at hente ved at kommunerne øger deres konkurrenceudsættelse, idet hver krone, der bliver anvendt på at købe ydelser hos private leverandører, rækker længere, end hvis den tilsvarende kr. blev brugt på at producere ydelser i regi af det offentlige, siger chefkonsulent i DI Peter Bay Kirkegaard til Børsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen