Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Kommune undrede sig over »besynderlige« prisstigninger hos privat leverandør

26BUSPas-priser-192108.jpg
Jacob Grove måtte betale 125 kroner for et pasfoto, da han mødte op på Borgerservice i Lyngby-Taarbæk Kommune og skulle have et nyt pas. Han følte sig bondefanget af prisen. Foto: Asger Ladefoged

»Besynderlige« og »voldsomme«. Sådan betegnede Allerød Kommune de ønsker om prisstigninger, som kommunens pasfotoudbyder, Scan-Tech, fremsatte tilbage i 2012. I dag kritiseres virksomheden for ulovligt at have presset markedspriserne på pasfotos i vejret.

»Vi er umiddelbart uforstående over for jeres udkast til voldsom prisstigning.«

Sådan lød svaret fra socialchefen i Allerød Kommune i januar 2012, da kommunens private samarbejdspartner, Scan-Tech, på mail pressede på for – endnu en gang – at få hævet pasfotopriserne i den nordsjællandske kommune.

Hvis Scan-Tech havde fået sin vilje, ville man som borger skulle betale 149 kroner for at få taget et digitalt billede i kommunens pasfotoautomat. Det svarer til en prisstigning på 75 procent i forhold til den pris, parterne oprindelig blev enige om i 2011.

Men kommunen strittede altså imod, fortæller borgmester Jørgen Johansen (K) i dag.

»Scan-Tech varslede om en betydelig prisstigning med argumentet om, at det var en ny markedspris. Det undrede os, fordi Scan-Techs egne udgifter ved systemet ikke så ud til at være ændret tilsvarende – hvilket vi også gjorde dem opmærksom på,« siger borgmester Jørgen Johansen fra Allerød Kommune.

jesper kongskov

Forhøjede priser

Scan-Techs prisstigninger på fotos til pas og kørekort er centrale i en større igangværende konkurrencesag. Berlingske kunne i går fortælle, hvordan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en foreløbig rapport konkluderer, at Scan-Tech – sammen med fotohandlernes forening DAFO – har aftalt priser og delt kunderne i mellem sig i strid med konkurrenceloven.

Som helt centralt led i aftalen forpligtede Scan-Tech sig til at arbejde for, at priserne på pasfotos ude hos kommunerne steg til niveau med fotohandlernes, så disse ikke blev udkonkurreret.

Det fremgår det af Konkurrencestyrelsens bevismateriale, som Berlingske er i besiddelse af.

Tvivlsomme prisaftaler har gjort pas og kørekort dyrere

Oprindelig betalte borgerne i Allerød Kommune en såkaldt klikafgift på 85 kroner til Scan-Tech, hver gang en borger benyttede pasfotoløsningen hos kommunes borgerservicecenter. Prisen blev dog kort efter hævet til 125 kroner, og i 2012 forsøgte Scan-Tech sig så igen.

»Da markedet for afregning af foto i jeres område har ændret sig, ønsker Scan-Tech at forhandle om en regulering af prisen,« lød argumentet fra Scan-Techs adm. direktør Bjarne Jensen i en mailveksling med Allerød Kommune, som kommunen har givet Berlingske indblik i.

»Prisen på markedet er p.t. kr. 149,00 som Scan-Tech ønsker prisen reguleret til«, fremgår det videre af mailen, der dog fik kommunens ansvarlige medarbejder til at stejle.

»Det forekommer dog besynderligt, at der skulle være sket en så markant stigning i markedsprisen,« konkluderer kommunens ansatte i et notat fra Allerød Kommune.

jesper kongskov

Sagen endte med, at Scan-Tech måtte opgive prisstigningen i Allerød. I mange andre kommuner steg priserne derimod stødt og ligger i dag typisk på mellem 125 og 150 kroner, viser Berlingskes research. I Rudersdal Kommune er prisen helt oppe på 165 kroner for ét digitalt billede.

Hos KL afventer man den endelige afgørelse i sagen, før man vil udtale sig. Men Pia Færch, kontorchef i KLs kontor for Digitalisering og Borgerbetjening, understreger, at kommunerne ikke har kunnet beslutte eventuelle prisstigninger på området:

»Kommunerne har ikke indflydelse på priserne på pasfoto, og pengene går ikke til kommunen. Kommunerne tilbyder som en service at tage et billede af borgeren i forbindelse med bestilling af pas. Udstyret er opstillet af en privat leverandør, og betalingen videresendes af kommunen til leverandøren. Men vi ser naturligvis gerne, at prisen for borgerne er så lav som mulig,« siger hun.

Norwegian

Afviser urent trav

Adm. direktør i Scan-Tech, Bjarne Jensen, har ikke ønsket at stille op til interview, men understregede i gårsdagens Berlingske i et mailsvar, »at det er Scan-Tech Sikkerhedssystemers opfattelse, at vi har handlet i overensstemmelse med reglerne, og vi mener således ikke, at der er grundlag for en konkurrencesag mod os.«

Den forhenværende bestyrelsesformand for den ene af de to selskaber i Scan-Tech-koncernen, Scan-Tech Sikkerhedssystemer, Andreas Christensen, afviser pure, at selskabet begik ulovligheder.

»Jeg mener faktisk ikke, der er nogle problemer med aftalerne for Scan-Tech Sikkerhedssystemer. Der er efter min mening ikke noget juridisk at komme efter for Konkurrencestyrelsen,« siger Andreas Christensen, der til daglig er partner i advokatselskabet Horten.

BM

Scan-Tech Sikkerhedssystemer valgte ifølge Andreas Christensen alligevel at opsige aftalerne, da Konkurrencestyrelsen i 2012 begyndte at undersøge de høje priser på pasfotos:

»Da der kom opmærksomhed på det fra styrelsens side, var min reaktion, at der skulle styr på det i en fart, for der måtte ikke være mistanke om, at der var noget som helst forkert i virksomheden. Derfor blev aftalerne opsagt på vores initiativ.«

Men hvorfor skulle der ryddes op, hvis der ikke var nogle problemer med aftalerne?

»Hvis du handlede med det offentlige, og en myndighed kom og sagde, at der var nogle problematiske aftaler i din forretning, så ville du da også opsige aftalerne,« siger Andreas Christensen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen