Berlingske Business

Kold skulder til ny erhvervsorganisation

MAF - Motorbranchens Arbejdsgiverforenings medlemmer beslutter i dag, om MAF skal omdannes til brancheorganisation under navnet Den

Danske Bilbranche. Men MAF farer for aggresivt frem og skal ikke markere sig som fælles talerør for en samlet autobranche,

siger branchens øvrige organisationer.


Virksomhederne i den danske bilbranche risikerer at blive jaget vildt, når MAF

på sin ekstraordinære generalforsamling tager beslutningen om, hvorvidt foreningen fremover skal være såvel

arbejdsgiver-, som brancheorganisation.


Beslutningen får betydning for de 900 medlemsvirksomheder, der har det tilfælles,

at de enten sælger, vedligeholder, opbygger eller reparerer biler og motorcykler.


Men vedtægtsændringerne

åbner også for en ideologiske konflikt, der kan præge samarbejdet mellem bilbranchens forskellige organisationer

og som kan føre til, at organisationerne forsøger at fiske medlemmer hos hinanden.


- Medlemmerne har bedt os have

flere varer på hylderne, udover de traditionelle arbejdsgiverydelser.


- Men for at vi kan rådgive om aktuelle lovgivningsmæssige

spørgsmål kræver det, at vi ændrer vedtægterne på en ekstrordinær generalforsamling, siger

branchedirektør i MAF, Hans Erik Jørensen.


Som forarbejde har organisationen adspurgt såvel medlemmer, som

branchens øvrige organisationer.


Mens MAF har kunnet konstatere stor tilslutning og et reelt behov for udvidet service

hos medlemmerne, har der ikke været den samme forståelse fra branchens øvrige organisationer.









Mislyd

i bilbranche

- Efter at have diskuteret sagen med de øvrige organisationer må vi konstatere, at tiden ikke er til at etablere

en fælles organisation, siger direktøren, der fremover kan præsentere sig som direktør for Den Danske Bilbranche,

hvis medlemmerne giver lov.


Navnet er valgt, fordi motor ikke i samme grad som tidligere er synonymt med bil. Hans Erik Jørgensen

mener, at der er tale om en ajourføring.


Men netop den ambitiøse titel er noget af det , der skaber mislyd i resten af

bilbranchen. Størst opbakning får MAF fra De danske Bilimportører, der kan se gode grunde til at ændre MAFs

formålsparagraf.


Navnet til den nye organisation er derimod misvisende, og skulle have været reserveret til, hvis

det på et tidspunkt blev aktuelt at danne en fælles forening for alle aktører i branchen, mener importørerne.


-

Vi har sympati for, at man ændrer MAF til en brancheorganisation, og vi tror på, at det nye MAF - som jeg hellere vil

kalde det - er meget indstillet på at samarbejde med os. Men navneændringen tror jeg ikke bidrager til at samle bilbranchen

- den kan virke som en rød klud, fordi der ikke er organisatorisk dækning for den, siger De Danske Bilimportørers administrerende

direktør, Bent Mikkelsen.



Skiller vandene

Danmarks Automobilforhandler Forening, DAF, har været på besøg

til MAFs kaffemøder.


- Vi har haft nogle meget konstruktive samtaler om, hvordan vi kunne slå pjalterne sammen.




- Men da MAF forudsatte medlemskab af Dansk Industri (DI) skiltes vandene. Vi mener, at store tunge ensrettede organisationer

er en tankegang fra forrige århundrede, siger DAFs direktør, Preben Kjær.


Ud af 750 DAF-medlemmer må

han konstatere, at de 250 lader MAF varetage deres arbejdsgiverinteresser.


Hvad de vælger fremover ved han endnu ikke,

men DAF er gerne behjælpelig med at finde alternativer.


- Vi priser os lykkelige for, at det ikke er et lavprisselskab,

der nu melder sig på banen, siger Preben Kjær med henvisning til MAF og DIs kontingenter, der ikke er meget anderledes

end eksempelvis DAFs.



Ingen anbefaling

Også Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, CAD, der har 1.700 medlemmer,

er skeptiske.


- Mit bud er, at den øvrige del af branchen får svært ved at anbefale MAF som arbejdsgiverforening

fremover.


- Vi må ihvert fald fortælle dem, at de ikke er de rette til at udtale sig om de frie værksteder,

hvis de tror det, siger CADs direktør, Benny Kirkegaard.


Overordnet anser organisationerne det for et nobelt forsøg

at samle branchen, men tilhøret til DI afskrækker.


- Det handler om organisationskultur.


- Vi har godt 400

medlemmer med gennemsnitligt 5 ansatte, og for dem er det en meget fjern tanke at gå ind i DI.


- DI har mange ressourcer,

men det, som vores medlemmer efterspørger, er det tætte branchekendskab, siger direktør for foreningen af Auto-

og Industrilakerere, Michael Nørregård.


Som flere andre organisationer lader FAI istedet Håndværksrådet

håndtere erhvervspolitikken, mens DA varetager arbejdsgiverinteresserne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen