Berlingske Business

Købmændenes lobbyarbejde lykkedes

Champagnepropperne springer i Coop, for her er man særdeles godt tilfreds med den nye planlov. Loven regulerer blandt andet, hvor store dagligvarebutikker må være.

For eksempel bliver kvadratmetergrænsen for dagligvarebutikker i lokalcentre 1.200 kvadratmeter.

»Skrækscenariet var, at man havde fulgt regeringens oplæg om at gå fra 1.000 til 2.000 kvadratmeter for de mindre butikker. Det ville have givet et usammenhængende Danmark og butikslukninger. Den nye lov betyder, at vi fortsætter investeringer i vores mindre butikker i Dagli’Brugsen. Havde man fordoblet arealgrænsen, havde vi stoppet vores ambitiøse investeringsplaner,« siger Peter Høgsted, Coops administrerende direktør.

Han siger, at den nye planlov er god for de mindre butikker, men det er først og fremmest godt for mange lokalsamfund over hele Danmark, der ellers havde risikeret at miste deres sidste butik, der ofte er byens livsnerve.

»Der er mange byer, der kan takke politikerne for den kloge beslutning. Der er samtidig grund til at takke den administrerende direktør for De Samvirkende Købmænd (DSK), John Wagner, der utrætteligt har kæmpet for en afbalanceret planlov,« siger Peter Høgsted.

Også i brancheorganisationen De Samvirkende Købmænd ånder topchefen John Wagner lettet op og har brede smil på læben.

»For os er det en sejr af dimensioner, at vi med planlovsliberaliseringen ikke får flere hypermarkeder, og at der ikke bliver åbnet for flere hypermarkeder i Danmark, ligesom kvadratmetergrænsen for dagligvarebutikker – for eksempel nye discountbutikker i lokalcentre – bliver på 1.200 kvadratmeter,« siger John Wagner. bso

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen