Berlingske Business
17:41God weekend

København skal se på mulighed for at gøre indre by bilfri

Biler
Arkivfoto: Cykler og biler på H.C. Andersens Boulevard i København. Foto:

Københavnske politikere stemmer ja til at indlede undersøgelser af forslag om at gøre del af indre by bilfri.

Hvad vil det betyde, hvis en central del af Københavns Indre By bliver lukket for trafik?

Det vil københavnske politikere gerne have undersøgt, oplyser den regionale tv-station TV2 Lorry.

Et rødt flertal i Borgerrepræsentationen i København har stemt ja til indlede forundersøgelser af et forslag om at lukke en central del af byen for biltrafik.

Efter planen skal politikerne så tage endeligt stilling til forslaget i 2018.

Området, der ifølge forslaget skal lukkes for trafik, er nærmere bestemt den københavnske middelalderby. Det er den ældste del af København.

29BUS02Pendler-Mia-Nilsson-.jpg

Teknik- og Miljøforvaltningen og Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune forventer, at det vil koste mellem 80 og 120 millioner kroner.

Baggrunden for forslaget kommer efter en række anbefalinger fra Politiets Efterretningstjeneste (PET) om foranstaltninger til at sætte hastigheden ned.

Det er for eksempel betonklodser i byrummet. De skal sikre København mod mulige angreb med køretøjer.

Københavns Teknik- og Miljøforvaltning har med udgangspunkt i PET's anbefalinger foreslået, at der ikke alene opsættes betonklodser i middelalderbyen, men at den gamle bydel helt lukkes for biltrafik.

»Det handler om, at vi får indrettet det sådan, så byen er sikker. Men også på en måde, så byens liv kan fortsætte. For vi skal aldrig lade os kue af terrorister,« siger Teknik- og Miljøborgmester Morten Kabell (EL) til TV2 Lorry.

Biler

Ifølge TV2 Lorry er Venstre og Konservative i den københavnske borgerrepræsentation ikke enige i, at terrorsikring og bilfri bymidte kan kædes sammen.

»Morten Kabell har på glimrende politisk vis forsøgt at misbruge en anbefaling fra PET til at sørge for, at bilerne kommer ud af byen,« siger Flemming Steen Munch (V) til TV2 Lorry.

Teknik- og Miljøborgmester Morten Kabell forstår ikke kritikken.

»Jeg har ikke noget ønske om at slå politisk plat på en så alvorlig situation som den, Europa står i i disse måneder,« siger han til Lorry.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen