Berlingske Business

København sætter turbo på jobvækst

Burger King
Overskrift
Det er i høj grad servicesektoren, som fyrer op under kedlerne i landets største by. Service-sektoren dækker over alt lige fra rengøringsassistenter, tjenere og over til de mere videnstunge jobs som rådgivende konsulenter og lignende. Foto:
sser
Overskrift
Burger King åbner sin restaurent nummer 32 i Danmark Burger Kin
Overskrift
Burger King åbner sin restaurent nummer 32 i Danmark. Den nye restaurant i Viborg er på 420 m2 og har plads til 92 siddende gæster, og der er 36 nyansatte. Den første Burger King åbnede i 1977 på Vesterbrogade i København. Burger King åbner i Viborg - her ved snigpremieren søndag/Foto: Preben Madsen Foto:

Det er i København og Nordsjælland, der bliver skabt flest job i opsvinget. En direkte følge af, at servicesektoren tager over.

Det er københavnerne og nordsjællænderne, der er er de klare vindere i det gryende opsving. Det er sat turbo på jobvæksten i og omkring hovedstaden, hvor det går betydelig stærkere end i andre dele af landet.

Det viser en helt dugfrisk analyse, som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, AE, har lavet på baggrund af tal fra Danmarks Statistik. Tallene viser, at der nu er fremgang i beskæftigelsen over hele landet, og siden april 2013 er der skabt lige under 60.000 nye job.

14BUSSmedegaard-Pumper-AE.jpg

Klart bedst går det i Københavns omegn, København samt Nordsjælland, hvor der har været et plus i beskæftigelsen på henholdsvis 4,5 pct., 4,4 pct. og 3,5 pct. Sammenlagt er der skabt næsten 26.000 job i den del af landet.

Det svarer til lige under 44 pct. af de nye job, som er kommet inden for de seneste to år. Og det er i høj grad servicesektoren, som fyrer op under kedlerne i landets største by. Service- sektoren dækker over alt lige fra rengøringsassistenter, tjenere og over til de mere videnstunge jobs som rådgivende konsulenter og lignende.

Cheføkonom i Danske Bank, Steen Bocian, fremhæver, at københavernes vinderposition er en følge af, at der bliver skabt flere og flere job, hvor der er brug for højtuddannede medarbejdere.

»København kom mildest gennem finankrisen, og det er også hovedstaden, der bagefter er kommet sig hurtigst. Tidligere ville virksomhederne gerne være lidt ude på landet. Der var der mulighed for at forurene noget mere, og det betød ikke så meget, hvis de larmede. Men i dag bliver der skabt mange videnstunge job, og de bliver placeret i de store byer, for det er der, den veluddannede arbejdskraft bor,« siger Steen Bocian, der mener, at koncentration af vores økonomi omkring hovedstaden og de andre større byer vil fortsætte fremover.

RB PLUS Kritik: Børnene taber på kontanthjælpsloft Socialråd

Det er chefanalytiker i AE Erik Bjørsted meget enig i. Men han fremhæver, at det er hele servicesektoren, der står stærkt i hovedstaden.

»I København og omegn bor der mange mennesker, som skal serviceres. Det er med til at skabe meget beskæftigelse. Det er en udfordring i andre dele af landet. Der er det industrien, som dominerer, og der er ikke så mange personer, der har brug for service,« siger Erik Bjørsted.

Uden for København er den største vækst i antal job i Østjylland med et plus på 3,3 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen