Berlingske Business

København bør have dispensation fra lukkeloven

stroeget
Foto:

København vender ryggen til turisterne, mener brancheforening, der raser mod lukkeloven.

Lukkeloven giver turister indtryk af, at Danmarks hovedstad er en spøgelsesby. Det mener HORESTA, brancheforeningen for hoteller, restauranter og turistvirksomheder, der opfordrer politikerne til at se på en eventuel dispensation, når de skal drøfte en lukkelovsrevision til efteråret.

- Vores hovedstad er på mange måder en fantastisk by. En by, vi med stolthed viser frem for vores gæster. Men på ét punkt må vi krumme tæer. Nemlig når byen fra lørdag eftermiddag til mandag morgen lukker stort set alle butikker. Facaderne er mørke, og dørene hermetisk lukkede, siger Allan L. Agerholm, der er formand for HORESTA Region Hovedstaden.

Han anslår, at 20.000-25.000 københavnske turister hver weekend bevæger sig rundt i byen, mens butikkerne er lukket. Var de i stedet taget til Stockholm, Hamborg, London eller Paris havde billedet været helt anderledes. Her kan man shoppe både lørdag og søndag og i flere butikker endda til langt ud på aftenen.

HORESTA mener, at København går glip af meget store indtægter, fordi byen lukker i weekenderne.

- Desuden rejser mange tusinde turister hvert år hjem fra hovedstaden med det budskab til venner og familie, at København er uinteressant som shoppingby lørdag og søndag, siger Allan L. Agerholm.

- mja

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen