Berlingske Business

Købelyst i Kina og USA beriger Kit Kat-producent

EU-COURT/KITKAT
Kit-Kat chocoladebarer bliver produceret af nestlé. REUTERS/Hannah McKay/File Photo Foto:

Den schweiziske fødevaregigant Nestlé oplevede i første halvdel af 2018 vækst i Kina og USA, viser regnskab.

Indkøbskurvene i Kina og USA har i årets første seks måneder bugnet af produkter fra Nestlé, der blandt andet står bag chokoladebaren Kit Kat og Nescafé.

Det har været medvirkende til, at den schweiziske fødevaregiganten i den første halvdel af 2018 nåede en omsætning på 43,9 milliarder schweizerfranc, svarende til 282 milliarder kroner.

Nettoindtjeningen steg med 19 procent fra samme periode året før til 5,8 milliarder schweizerfranc, fremgår det af selskabets regnskab, der er fremlagt torsdag. Det svarer til 37,3 milliarder kroner.

»Vores resultat i årets første seks måneder bekræfter, at vores strategiske initiativer og strenge udførelse klart betaler sig,« siger administrerende direktør Mark Schneider i en pressemeddelelse.

»Især markederne i USA og Kina viser en meningsfuld forbedring. Derudover er vi også glade for en øget organisk vækst i vores mad til spædbørn.«

Kit Kat-producentens omsætning voksede organisk, altså uden opkøb af for eksempel andre virksomheder, med 2,8 procent i årets første seks måneder.

Det var bedre, end hvad finansanalytikere havde forventet. Ifølge Bloomberg News ventede de således en vækst på 2,5 procent.

Regnskabet kommer, dagen efter at EU-Domstolen afviste en appelsag fra Nestlé, der i mere end et årti har arbejdet på at få eneret til Kit Kat-chokoladens udformning.

Den kan brækkes i fire stykker, og den schweizere fødevaregigant mener, at den ejer den særlig form, som også konkurrenter har gjort brug af.

Det mente EU-Domstolen dog ikke. Den stadfæstede i stedet en tidligere afgørelse fra domstolens lavere instans, der har afvist, at Kit Kat-formen er et beskyttet varemærke.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen