Berlingske Business

Koda med rekordresultat: Sender 932 millioner til musikerne

...
Musikskabernes interesseorganisation Koda havde i 2017 en indtægtsvækst på 20 procent. Foto:

Musikskabernes interesseorganisation Koda havde i 2017 en indtægtsvækst på 20 procent.

Koda nåede i 2017 en rekordomsætning på en milliard kroner, og det betyder, at organisationen kan sende 932 millioner kroner tilbage til musikskaberne.

Det oplyser musikskabernes interesseorganisation i en pressemeddelelse.

»Kodas fornemmeste opgave er at sikre, at musikskaberne får en fair betaling for brugen af deres musik,« siger direktør Anders Lassen i meddelelsen.

»Derfor er det mest tilfredsstillende ved årets resultat, at vi i 2017 genererede rekordhøje 932 millioner kroner til fordeling blandt netop dem, som har skabt musikken. «

Han peger på, at fremgangen især skyldes, at organisationen har haft succes med sine indsatsområder.

»For er par år siden besluttede vi at satse ekstra ressourcer på at indhente penge fra udlandet og på at få vores markedsområde - hoteller, restauranter, caféer, osv. - til at vokse.«

»Begge dele er lykkedes, så vi i dag har rekordomsætning på begge områder,« siger Anders Lassen.

pix-Musik

Kodas indtægter er i 2017 vokset med knap 20 procent fra året før. En del af væksten kommer fra efterbetalinger fra tidligere års tv-distribution.

Der var dog også vækst hos indtægten fra streaming, der steg med 13 procent.

Væksten fra streamingområdet kunne dog være endnu bedre, mener Anders Lassen.

Organisationens medlemmer mister nemlig hver dag penge på grund af de nuværende EU-regler.

»Reglerne betyder nemlig ikke kun, at musikskabere ikke får en fair betaling fra YouTube og Facebook, for når forbrugerne har gratis alternativer til rådighed, presser det samtidig abonnementspriserne ned på streamingtjenesterne - priser som nu har stået stille i knap ti år,« siger han.

29MIKROFONER-KENDTE-KUNST#2.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen