Berlingske Business

Klassisk profit/moral-dilemma var ugens overraskelse

cheminova
Giftdepotet på 110 tons fra Cheminova ligger stadig begravet ved Høfte 42 syd for Thyborøn. Det blev i sommeren i år dokumenteret at insektgiften parathion siver ud i Vesterhavet på en 14 km. lang strækning. I august måned besluttede Region Midtjylland at affaldet skal blive i sandet indtil 2019. Her er arbejdere mandag d. 15. december igang med arbejdet med at opgradere de vandmålerbrønde, der er flere steder ved giftdepotet, målinger der skal vise hvor meget gift der siver ud. Foto:

Selskabet Auriga blev i denne uge centrum for en besynderlig strid mellem selskabets hovedaktionær og bestyrelse. Striden handler om, hvorvidt selskabet skal betale for at rydde op på forurenet jord.

Bør Auriga betale for, at datterselskabet Cheminova i en lang årrække forurenede området Høfde 42 ved Harboøre Tange i Vestjylland med spildevand fra giftdepoter?

Ja, mener Aurigas hovedaktionær Århus Universitets Forskningsfond. Nej, mener Aurigas bestyrelse og flere øvrige aktionærer, blandt andre ATP.

Torben Andreasen på Cheminova har 40års jubilæum.

Den usædvanlige strid mellem ejer og bestyrelse er blusset op, inden Auriga afhænder Cheminova til den amerikanske koncern FMC. Det giver en milliardgevinst. Og nogle af de penge vil Århus Universitets Forskningsfond bruge til at rydde op i det forurenede område i Vestjylland.

På grund af særlige regler kan fonden ikke egenhændigt beslutte at bruge sin egen del af gevinsten, hvis ikke det bliver vedtaget på generalforsamlingen i Auriga.

Se tv-indslaget hvor nyhedschef Peter Suppli og erhvervskommentator Jens Christian Hansen diskuterer det overraskende dilemma og valg mellem profit og etik.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen