Berlingske Business

Kinesiske kunder holder Nike på toppen i faldende regnskab

Nike Reports Quarterly Earning
Nike-aktien er faldet med fire procent efter regnskabet fra første kvartal. Scanpix/Justin Sullivan

Nike sælger ni procent mere i Kina, samtidig med at skoproducentens regnskab viser markant nedgang i overskud.

NVerdens største skoproducent, Nike, havde et overskud i første regnskabskvartal på 950 millioner dollar.

Dermed falder overskuddet i Nike med 23,9 procent. Væksten i Nike er den dårligste i syv år, hvilket fik selskabets aktiekurs til at falde med fire procent, efter at markedet lukkede tirsdag.

Selv om tallene umiddelbart indikerer, at Nike skulle være i problemer, så er analytikerne positive, da det faldende overskud var ventet.

Det faldende overskud skal ses i lyset af, at Nike har nedbragt en række omkostninger, der koster penge i første kvartal.

Selskabet oplyste i juni, at det ville afskedige to procent af de ansatte. På samme måde ville Nike fjerne hver fjerde skomodel for at strømline produkterne i en stigende konkurrence.

Det er især selskaberne Adidas og Puma, der presser Nike.

Samtidig med at overskuddet er faldende, så er der positive signaler fra det kinesiske marked, der er Nikes tredje største. Her er omsætningen steget med ni procent.

Omsætningen i Nikes største marked, det nordamerikanske, faldt med tre procent.

Omsætningen i selskabet er noget nær status quo.

Nike havde en omsætning på 9,07 milliarder dollar i årets første kvartal. Det skal ses i lyset af en omsætning på 9,06 milliarder året før.

Selv om overskuddet er dårligere end i samme periode sidste år, så overgår det forventningerne hos analytikerne.

Forud for regnskabet havde analytikerne forventet, at Nike ville tjene 48 cent per aktie. Nike tjente 57 cent per aktie.

/ritzau/Reuters

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen