Berlingske Business

Kinesiske investeringer i udlandet sætter rekord

29BUSCHINA-WANDA-PARK-13422.jpg
Wanda Group med Wang Jianlin, Kinas rigeste mand, i spidsen er en af de forretningsgrupper, der har investeret mange milliarder kroner uden for Kina. Foto: AFP

Fosun, HNA og Wanda. Alle navne på kinesiske virksomheder, der sidste år var med til at sende omfanget af kinesiske investeringer uden for landets grænser mod nye rekorder. 996,6 mia. kr. strømmede sidste år fra Kina og ud i verden. Det er en stigning på 18,3 pct. i forhold til året før og bemærkelsesværdigt i mere end en forstand.

Ud over at sætte rekord hvad angår oversøiske investeringer, betyder stigningen, at Kina nu køber mere op i udlandet, end udlandet gør i Kina. Det skyldes ikke mindst voksende globale ambitioner blandt en række private kinesiske virksomheder.

For hvor størstedelen af de kinesiske investeringer før kom fra statsejede selskaber, er det i dag den private sektor, der oftest har det store checkhæfte fremme. De stod sidste år for 65,3 pct. af investeringerne i udenlandske foretagender.

Skiftet er markant og siger ikke så lidt om Kinas økonomiske udvikling og situation. Landets enorme, statslige selskaber har traditionelt haft nemmere adgang til finansiering, hvilket, kombineret med et enormt behov for naturressourcer, hidtil har været den primære drivkraft for de internationale investeringer.

CHINA-HONG KONG-PSBC-IPO

Men selv om aftaler om olie, gas og metaller stadig fylder godt i statistikken, er interessen mindre end før. Aftagende vækst i Kina, skærpet konkurrence på hjemmemarkedet og en omfattende kampagne mod korruption har sat en dæmper på købelysten i en hel del brancher.

Til gengæld er andre sektorer stormet frem, og mange kinesiske firmaer er i dag så store, at de er tvunget til at søge uden for Kina, hvis de vil fortsætte med at vokse. I den sidste kategori fylder de private firmaer godt. Kinas politiske ledelse vil have en økonomi, der forurener mindre og sætter forbruget i centrum – og den transition har de private selskaber været bedst til at udnytte.

Fosun, HNA og Wanda er netop eksempler på privatejede virksomheder, der sidste år skrev under på milliardinvesteringer. Deres opkøb giver på hver sin måde et indblik i, hvilken type kinesiske investeringer der er kommet flere af.

Fosun er et konglomerat, der efter en længere budrunde lykkedes med at overtage den franske hotel- og resortvirksomhed Club Med. Prisen var 7,7 mia. kr. Antallet af kinesiske gæster på Club Meds resorter er siden skudt i vejret. Kinesernes rejselyst er blevet en lukrativ forretning. Investeringer i europæiske virksomheder er i det hele taget populære. Kinesiske opkøb i EU-lande havde i 2015 en værdi på 428 mia. kr. sammenlignet med 266 mia. kr. i USA.

Fosun begyndte med at købe syv pct. af aktierne tilbage i 2010 for først at lære den franske virksomhed bedre at kende.

Ofte er det gået galt, når kinesiske købere har overtaget hele butikken på én gang. Derfor er der nu en tendens til, at de kinesiske virksomheder går med i konsortier eller nøjes med at købe en andel i et firma. Det var også tilfældet i flere af de handler, som luftfarts- og shippingselskabet HNA sidste år gennemførte. I alt erhvervede firmaet udenlandske aktiver for 112,8 mia. kr.

De mange oversøiske investeringer handler om at øge kundebasen, men er også et spørgsmål om at skaffe adgang til ny teknologi og knowhow, der kan føres tilbage til Kina og bruges på virksomhedens vigtigste marked. Og det er ikke kun industrivirksomheder, der er på jagt efter ny viden.

rovsing

Wang Jianlin er Kinas rigeste mand og stifter af Wanda. Hans formue er skabt ved ejendomsudvikling og salg, men de seneste år har han kastet enorme beløb i film- og underholdningsbranchen. Wanda ejer i dag både forlystelsesparker, filmstudier og biografkæder.

Overtagelsen af det amerikanske produktionsselskab Legend Entertainment for 24 mia. kr. tidligere i år var det største kinesiske køb i Hollywood til dato. Paramount Pictures er også på Wandas ønskeliste, mens det i sidste uge kom frem, at selskabet har indgået et samarbejde med Sony Pictures. Og Wang Jianlins forretningsimperium i underholdningsindustrien er allerede godt i gang med at lave spillefilm, der skal fylde hans biografer både i Kina og internationalt. Det gælder blandt andet The Great Wall, hvor skuespilleren Matt Damon er i kamp med alverdens monstre i det antikke Kina.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen