Berlingske Business
08:31Tryg og Topdanmark kan få hug i negativt marked

Kinesisk solkonge tabte 123 milliarder på 24 minutter

HANERGY/
A Hanergy exhibition stand is seen at a Clean Energy Expo in Beijing in this April 1, 2015 file photo. China's Hanergy Thin Film Power Group is under investigation by Hong Kong's market watchdog, a source told Reuters just hours after the company lost half its market value of nearly $40 billion in 24 minutes on May 20, 2015. REUTERS/Stringer/Files CHINA OUT.NO COMMERCIAL OR EDITORIAL SALES IN CHINA Foto:

Kinas tredjerigeste mand har skabt en formue på solpaneler. Men på bare en enkelt dag forsvandt det meste af formuen ud i Hong Kongs smogfyldte luft.

Li Hejun er navnet på en mand, der på under en halv time formåede noget, som de færreste har prøvet. Den 47-årige kineser ejer godt 80 procent af firmaet Hanergy Thin Film Power Group Limited, og indtil tirsdag var Li Hejun den tredjerigeste mand i Kina. Hans formue var på 21,1 milliarder dollar svarende til 141 mia. kroner, men så gik bunden ud af markedet.

På bare 24 minutter faldt aktierne i Hejuns firma med 123 mia. kroner, og alt salg af Hanergy-aktien blev suspenderet. Det var et fald på næsten 50 procent. Og manden bag solpanelfirmaet er lige pludselig – om ikke faldet i armod – så i hvert fald faldet adskillige pladser på listen over de rigeste i verden.

Kina/rig

Det var ikke kun Hanergy Thin Film, der blev offer for pludselige dyk. Også firmaet Goldin Financial Holdings Ltd., som er en investeringsbank med millardæren Pan Sutong i spidsen. Goldin Financial, der blandt andet har været rådgiver for Hanergy, faldt med voldsomme rater. 43 procent faldt Goldin med, og det fjernede 85 mia. kroner fra firmaets markedsværdi.

Ifølge analytikere er firmaernes pludselige fald udtryk for en boble.

»De her virksomheder er bobler. De skal stadig falde meget mere, før de afspejler deres egentlige værdi,« siger aktiemarkedsanalytiker og aktivist David Webb til Wall Street Journal.

Elizabeth Holmes

Hanergy Holding, som kontrollerer Hanergy Thin Film, maner til besindelse, hvilket i sig selv kan virke utroligt, når virksomheden på så kort tid har mistet så stor en del af sin værdi.

»Vores koncern opererer normalt lige nu. Alle forretningsområder kører godt og kapitalsituationen er fin,« siger Hanergy Holding til Wall Street Journal.

Kinas solpanelkrise

Hanergy Thin Film Company udvikler og producerer teknologi til helt tynde solpaneler, som kan sættes på vægge, tøj eller elektronisk udstyr. De er billige at producere, men mindre effektive end konventionelle solpaneler og udgør kun ti procent af det samlede marked. På trods af den lille markedsandel firedoblede Hanergy Thin Film sin værdi i 2014, og indtil tirsdag var aktien yderligere tredoblet i 2015.

18BUSPix-Rene-Sindlev-Patri.jpg

Kina har nogle af de største producenter af solpaneler i verden. Det er firmaerne Trina Solar og Yingli Green Energy, der er henholdsvis den største og næststørste producent af solpaneler målt på vareforsendelser. Også Yingli styrtdykkede tirsdag med 37 procent, men der skulle ikke være nogen sammenhæng mellem de to firmaers deroute.

Krisen i industrien er dog ens for både de to ovennævnte virksomheder og Hanergy, da der opleves mindre efterspørgsel på solpaneler. Der bliver flere og flere solpaneler i verden, men prisen dykker. Det rammer de store producenter i Kina. I 2014 udgav Li Hejun en bog, hvor han forudså, at grøn energi ville udgøre halvdelen af verdens energiforbrug i 2035 sammenlignet med 32 procent i 2013. For at det skulle lykkes, ville Li Hejun sørge for, at hans solpaneler bliver installeret i millionvis, men med det seneste værdifald er det interessant at se, om Hanergy kan holde dampen oppe.

ssfdsf

Kina går aktieamok

Hvis du står og skal investere dine penge, kan børsen i Hong Kong eller Kina være et profitabelt, men risikabelt sted at satse. Børsen i Hong Kong er steget med 30 procent i gennemsnit i år. Tendensen med firmaer med vilde 500-procentsstigninger er dog meget lille i Hong Kong, hvis man sammenligner med den kinesiske børs i Shenzhen. 10,8 mio. almindelige kinesere har i 2015 åbnet en aktiekonto, og aktiehandel er blevet en kæmpetrend for den kinesiske mellemklasse.

I den driftige, sydkinesiske by Shenzhen, som alt efter hvem man spørger bebos af mellem ti og 20 millioner indbyggere, ligger den store børs Shenzhen Stock Exchange, som for nylig oversteg både børsen i Hong Kong og i Shanghai i omsætning.

Her er hele 103 aktieselskaber steget med over de vanvittige 500 procent, som kun fire Hong Kong-baserede firmaer i samme periode har rundet. Og mens 103 virksomheder er steget, er kun fire virksomheder af i alt 1.700 børsnoterede faldet i værdi. Der er fart på de kinesiske aktier, men det hele kan forsvinde på kun 24 minutter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen