Berlingske Business

Kinesisk smartphonegigant vil ind på det danske marked.

HONG KONG-CHINA-ECONOMY-XIAOMI
Xiaomis smartphones med 3's logo blev fremvist på et pressemøde i Hongkong i forbindelse med nyheden om, at det kinesiske selskab har indgået en samarbejdsaftale med teleselskabet 3. Samarbejdet betyder, at Xiaomis smartphones nu kommer til salg i Danmark. Scanpix/Anthony Wallace

Kinesiske Xiaomi har ifølge flere netmedier indgået samarbejde med 3 om at sælge sine smartphones i Danmark.

København. Apple, Samsung, Sony og Huawei kan se frem til øget konkurrence på det danske marked for smartphones.

Kinesiske Xiaomi, der er en af verdens største producenter af smartphones, gør nemlig klar til et større indtog på det europæiske marked, herunder Danmark.

Det skriver flere danske netmedier.

Ifølge Mobilsiden.dk vil de kinesiske smartphones, der er kendt for at have nogenlunde lige så gode specifikationer som de største konkurrenters, men være væsentligt billigere, i første omgang komme til salg via teleselskabet 3.

pix-SIM

I en pressemeddelelse oplyser teleselskabets ejer, at man har indgået en stor aftale med Xiaomi om at sælge telefonerne i de lande, som 3 opererer i.

Det vil foruden Danmark sige Østrig, Hongkong, Irland, Italien, Sverige og Storbritannien.

Xiaomis mobiler vil dermed være at finde i 3-butikkerne rundt omkring i Danmark. Aftalen omfatter også andre kanaler end butikkerne, men præcist hvilke er endnu uvist, skriver Mobilsiden.dk.

Xiaomi var i årets første kvartal klodens fjerdebedst sælgende smartphone-mærke efter koreanske Samsung, amerikanske Apple og kinesiske Huawei.

Xiaomi blev frem til 2014 kun solgt i Kina. Siden udvidede selskabet til også at sælge sine smartphones i flere andre lande i Fjernøsten, samt i Indien, Rusland, Brasilien og Mexico.

Den kinesiske smartphoneproducents europæiske indtog kommer samtidigt med, at det er blevet kendt, at selskabet vil introduceres på børsen i Hongkong.

pix-iPhone X

Ifølge oplysninger om børsintroduktionen, der blev lagt frem på Hongkongbørsens hjemmeside sent onsdag, kunne det være nært forestående.

Det står ikke klart, hvor meget børsintroduktionen ventes at kunne rejse, men nyhedstjenesten Bloomberg citerer kilder tæt på selskabet for, at målet er at rejse op mod ti milliarder dollar.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen