Berlingske Business

Kina vinder kapløbet i det globale batteriræs

batteri
Kinesiske batteriproducenter har indtaget en førerposition på det globale marked Foto:

Kinesiske batteriproducenter har indtaget en førerposition på det globale marked takket være eksklusiv adgang til Congos store beholdning af tungmetallet kobolt. Kobolt er en vigtig komponent i litiumbatterier, der blandt andet sidder i computere, smartphones og elektriske biler.

Det skriver the Wall Street Journal.

Kina importerede kobolt fra Congo, der er verdens største producent, for 1,2 mia. dollar i løbet af de første ni måneder af 2017. På andenpladsen halter Indien bagefter med en samlet kobolt-import på 3,2 mio. dollar.

»Congos betydning for elektriske biler er det samme som Saudi-Arabiens for motoren. Kinesiske virksomheder forsøger at kontrollere hele økosystemet fra kobaltminerne til batterifabrikken,« siger Trent Mell, administrerende direktør i det canadiske selskab First Cobalt Corporation, til the Wall Street Journal.

pølser

I takt med at elektriske biler vinder indpas på de globale landeveje, vil importen sandsynligvis stige.

Allerede i 2011 blev markedet for el-biler markeret af regeringen i Beijing som en ud af syv »strategiske industrier i udvikling«. Siden da har landets batteriproducenter modtaget lukrative subsidier fra det kommunistiske regime for at holde konkurrenter fra udlandet for døren.

CHINA TENCENT COMPANY IMFORMATION

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen