Berlingske Business

Kina sænker told på biler: Gavner tyske bilproducenter mest

FORSKUD US-AUTOSHOW-BEETLE 3
Foto:

Kinas beslutning om at nedsætte importtolden på biler vil gavne de tyske producenter mest.

Det skriver Financial Times.

Kinas finansministerium offentliggjorde tirsdag, at den vil nedsætte toldafgiften på importerede bildele fra 10 pct. til 6 pct., som led i regeringens bestræbelser på at nå en bredere aftale med USA for at forhindre en handelskrig.

- De store importører til Kina, heriblandt de tyske luksusbilproducenter, er klart dem, der vinder på udmeldingen i dag, siger et analyseselskab fra Hongkong, Robin Zhu, til Bernstein. Det skriver Financial Times.

På trods af, at Kina har valgt at nedsætte importtolden på biler i Kina for at hjælpe amerikanske bilproducenter, såsom Ford og General Motors, vil det i sidste ende blive mest fordelagtigt for de tyske producenter.

En tredjedel af alle biler importeret i Kina sidste år var bygget i Tyskland, hvorimod 22 pct. af importen kom fra USA.

Selv blandt de biler, der bliver importeret fra USA til Kina, findes der tyske mærker, heriblandt BMW og Mercedes-Benz, der eksporterer store mængder af luksus SUVs fra amerikanske fabrikker.

Ifølge IHS vil BMW og Mercedes eksportere henholdsvis 89.000 og 65.000 biler fra USA til Kina i år. Den tredjestørste eksportør forventes at blive Tesla med 14.000 biler.

Andre lande, der vil nyde godt af den sænkede importtold, er Japan, der står for en femtedel af importen af biler samt Storbritannien, der står for 9 pct. af importen af biler i Kina.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen