Berlingske Business

Kina: Boligmarkedet viser nye tegn på spæde forbedringer

HONGKONG-ODDLY/
Foto:

Det kinesiske boligmarked viser igen tegn på mindre forbedringer i januar, men bedringen er dog fortsat spæd i det fortsat stærkt nervøse boligmarked.

Forbedringen kan ses som et tegn på, at myndighedernes indsats for at fjerne forhindringer på boligmarkedet - og ikke mindst i finansieringsmulighederne - er begyndt at virke.

Priserne på nye boliger viser fald i 64 af Kinas 70 største byer i januar, mens fire byer viser uændrede priser i forhold til måneden før.

Januars prisstigninger skete i Shenzhen, der ligger på grænsen til Hongkong, og i Ganzhou i Jiangxi-provinsen i det centrale Kina.

I december 2014 faldt priserne i 65 af de største byer, mens de var uændrede i fire af de største byer.

Den begyndende stabilisering af boligmarkedet kommer efter adskillige tiltag som rentenedsættelse, lettere adgang til boligfinansiering, større mulighed for lån til sekundære boliger og bedre likviditetsmuligheder for bankernes genfinansiering af lånene.

Boligmarkedets nedtur startede for alvor i maj sidste år, hvor det stagnerende marked for første gang viste direkte prisfald i et større antal byer.

De faldende priser fik alarmklokkerne til at ringe hos centralbanken People's Bank of China, der efter officielle meldinger om, at boligmarkedet er en af de vigtigste indsatsområder for den kinesiske regering, efterfølgende lempede reglerne efter fire års stramningen i forsøget på at tøjle det uregerlige ejendomsmarked.

På årsbasis var der prisfald i 69 af de 70 største byer.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen