Berlingske Business

Kapitalflugt presser danske virksomheder ud af landet

Flere og flere af Danmarks mest interessante vækstvirksomheder er i fare for at forsvinde ud af landet pga. mangel på

risikovillig kapital fra danske investorer.



Det vurderer flere erhvervsledere ErhvervsBladet har talt med. Danske IT og biotekvirksomheder

leder således i stigende grad efter kapital fra udenlandske investorer, og særligt amerikanske venturefonde presser de danske

virksomheder til at rykke teltpælene op og flytte vestpå.



- Der er flere eksempler på amerikanske venturefonde,

der kræver, at de virksomheder, de investerer i, flytter til USA. Vi risikerer at miste nogle af de mest interessante danske

virksomheder, hvis ikke der kommer mere risikovillig kapital, særligt fra de institutionelle investorer, siger Lars Kolind,

tidligere Oticon-chef og ejer af Preventure.



ErhvervsBladet har talt med flere højteknologiske virksomheder, der i øjeblikket

overvejer at flytte selskabets hovedsæde til USA i forbindelse med et kapitalindskud fra en udenlandsk investor. Ingen af dem

ønsker dog at tale offentligt om planerne.

Frygter kapitalmangel

Stifter Peter Buhl Jensen af biotekvirksomheden

Topotarget, af eksperter opfattes som en af de mest oplagte danske børsnoteringer i øjeblikket, står selv i en

situation, hvor adgangen til risikovillig kapital kan få afgørende betydning for selskabets nationalitet.



- Vi er

et interessant opkøb for mange kapitalstærke amerikanske virksomheder. Det er USA, der sidder på kapitalen i øjeblikket,

og hvis ikke vi har et velfungerende kapitalmarked i Danmark, så er det livsfarligt for dansk biotek og Medicon Valley, siger

Peter Buhl Jensen.



Han afviser pensionsforvalternes påstand om, at kvaliteten og investeringsmulighederne er bedre i udlandet.



-

Der findes masser af interessante danske virksomheder, som er værd at investere i. Kvaliteten af danske biotekselskaber er absolut

på niveau med amerikanske, og det bedste de institutionelle investorer kunne gøre ville være at satse mere på

dansk venture fokuseret på Danmark, siger han.



Hos Vækstfonden opfordrer direktør Christian Motzfeldt også

de institutionelle investorer til at øge aktiviteten. Han mener dog, at der altid vil være danske virksomheder, der flytter

til udlandet.



- Det er en naturlig udvikling, at vi i Danmark udvikler virksomheder, hvoraf de fleste af dem vil blive solgt

inden de bliver rigtigt store. Vi er gode til at skabe nye virksomheder. Amerikanerne er bedre til at få dem til at vokse. Det

er der ikke nødvendigvis nogen problemer i, siger Christian Motzfeldt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen