Berlingske Business

Kampflypris kan stige 25 procent

kampfly for 20 milliarder
Danmark har købt kampfly for 20 milliarder. Regeringen indstiller, at F-35 (Joint Strike Fighter) bliver det danske forsvars nye kampfly, når de udtjente F-16-fly udfases fra 2020. Foto:

Regningen for Danmarks nye kampfly kan i værste fald stige med milliarder, før Danmark i 2021 får sit første fly.

Alene usikkerhed om selve indkøbsprisen og de samlede driftsomkostninger kan gøre flykøbet op til 3,9 milliarder kroner dyrere end den samlede regning på 20 milliarder, som regeringens finansieringsplan for købet bygger på. Det viser Forsvarsministeriets egne ekspertberegninger fra ministeriets kampflykontor.

Det skriver Politiken.

Risikoen for prisstigning på F-35 vurderes til 25 procent mod 10 procents chance for prisfald. For konkurrenternes vedkommende er der 5 procent risiko for prisstigning og en tilsvarende chance for prisfald.

Årsagen til den markante forskel er usikkerhed om, hvorvidt Lockheed Martin, der står bag den ønskede model F-35, rent faktisk kan bygge flyene til den pris, de lover, samt manglende erfaring med driftsomkostningerne. Kampflykontoret skriver, at der ikke findes »erfaringsbaserede estimater for omkostninger til anskaffelse og drift (for F-35, red.) i samme omfang som for de to øvrige kandidater«.

Den største usikkerhed knytter sig til den amerikanske dollarkurs, som afgør anskaffelsesprisen, og som også får indflydelse på flyets såkaldte levetidsomkostninger.

Forsvarsminister Peter Christensen (V) vil ikke sige, om Danmark i værste fald skal have færre fly end de planlagte 27, eller om der skal findes ekstra penge.

»Det vil vi forholde os til, hvis situationen opstår. Jeg er optimist, så det tror jeg ikke sker«, siger Peter Christensen til Politiken.

Hvis køb og drift bliver dyrere, kan Danmark så klare sig med færre fly end de 27?

»Nej, ikke i forhold til at løse de opgaver, som F-16 løser i dag«, siger Peter Christensen til Politiken.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen