Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Kampen om udenlandsk arbejdskraft indtog borgen

15BUS20150514-161430-3.jpg
Blandt andre Venstres næstformand, Kristian Jensen, indtog talerstolen på Christiansborg til en diskussion med dansk erhvervsliv om, hvordan Danmark konkret skal gøre sig mere attraktiv over for udenlandske talenter. Foto: Simon Læssøe

Toppen af dansk erhvervsliv var inviteret på Christiansborg for at drøfte, hvordan Danmark bliver bedre til at tiltrække talenter fra udlandet. Men erhvervslivet måtte erkende, at Christiansborg ikke diskuterer udenlandsk arbejdskraft uden at skændes om integration.

De danske virksomheder halter efter de udenlandske konkurrenter i kampen om at tiltrække udenlandsk arbejdskraft. Derfor havde toppen af dansk erhvervsliv onsdag inviteret sig selv til paneldebat på Christiansborg for at drøfte med politikerne, hvordan Danmark kan gøre sig mere attraktiv over for den globale talentmasse.

Under overskriften »The Race for Talent« diskuterede politikere og chefer fra blandt andet Novo Nordisk, Bestseller og Vestas initiativer, som skal overbevise højtuddannede udlændinge om, at karrieren skal fortsætte i Danmark. Debatten var arrangeret af Consortium for Global Talent, som består af 20 af landets største virksomheder.

ISRAEL-ARCHITECTURE-TEL AVIV

Første kvinde på talerstolen var uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen (R). Hun erkendte det problem, som omkring 100 erhvervsfolk, embedsmænd og fagforeningsfolk var stimlet sammen i Christiansborgs Fællessal for at blive klogere på:

»Vi ligger helt i den globale top, når det kommer til forudsætningerne for at tiltrække udenlandske talenter. Men virkeligheden er en anden. Mange lande overhaler os i talentræset. Det er et paradoks,« sagde hun og henviste til en undersøgelse fra det franske universitet Insead, som viser, at Danmark er det ottende mest attraktive land at komme til for talentfulde unge, men kun indtager en 36.-plads på listen over, hvor de unge i sidste ende tager hen.

»Kom med nogle løsningsforslag, så lytter vi meget gerne,« sluttede hun sit oplæg.

Og løsninger, store som små, mener de bestemt at have i erhvervslivet.

ISRAEL-PALESTINIAN-CONFLICT

Novo Nordisk er en af de danske virksomheder, der har størst behov for kvalificeret udenlandsk arbejdskraft. I dag har medicinalgiganten lidt over 1.000 udlændinge ansat i Danmark, og i takt med at Novo Nordisk udvider, og andedammen efterhånden er ved at løbe tør for kvalificeret arbejdskraft herhjemme, skal de bruge endnu flere, fortæller virksomhedens mangeårige forskningsdirektør Mads Krogsgaard Thomsen.

Forslag fra erhvervslivet

»Vores efterspørgsel stiller store krav til politikerne. Vi har valgt at bevare vores hovedkontor i Danmark, men i kampen om arbejdskraft kæmper vi med de største virksomheder i verden, og så skal vi kunne mere,« sagde han, inden han præsenterede en liste med konkrete anbefalinger til politikerne.

Novo Nordisk anbefaler blandt andet, at der skal flere internationale studerende på danske universiteter, og at danske politikere skal være mere opmærksomme på deres negative retorik om international arbejdskraft. Og så pegede Mads Krogsgaard Thomsen på, at myndighederne skal være langt bedre til at kommunikere på engelsk, når de udsender materiale om alt fra Skat og betalingsservice til lægerecepter og TV-pakker.

15BUSNiels-Thygesen-EUROZON.jpg

Samme anbefaling havde direktøren for Vestas’ globale rekrutteringsprogram, Kenneth Mølgaard-Pedersen.

»Der er steder i det danske system, hvor man vil være decideret fortabt, hvis man ikke medbringer en tolk. Man udsender for eksempel ikke skatteoplysninger på andre sprog end dansk. Det er sådan noget, der gør det svært at bo her,« sagde han.

Da direktørerne havde fremlagt deres synspunkter, indtog politikerne scenen. Venstres næstformand, Kristian Jensen, begyndte med at trykke et par gange på sin iPad og fandt så en guide til de danske skatteregler skrevet på engelsk – så var ét problem da løst.

Havde de mange fremmødte erhvervsfolk forventet, at det politiske panel, der foruden Kristian Jensen bestod af Ida Auken (R) og Martin Henriksen (DF), ville diskutere, hvordan Danmark konkret skal gøre sig mere attraktiv over for udenlandske talenter, blev de nok en smule skuffede.

Martin Henriksen mente, at man i stedet burde diskutere, hvordan man kan minimere omfanget af udenlandsk arbejdskraft. Han var godt klar over, »at det måske ikke lige var det budskab, man havde håbet at høre i den forsamling«.

12BUSSteno-Vaekst2#2.jpg

Herefter kastede politikerne sig ud i en diskussion, som langt hen ad vejen handlede om integrationsudspil og danskhed. Det kom ikke ligefrem bag på Mads Krogsgaard Thomsen. Alligevel håber han, at politikerne vil være bedre til at adskille talentræset med den generelle integrationsdebat.

»Man skal passe på ikke at blande ting sammen. Det, der er godt for erhvervslivet, vil være godt for Danmark,« lød det.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen